جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بعضی داروها لثه‌های کوچک را بزرگ می‌کنند


بعضی داروها لثه‌های کوچک را بزرگ می‌کنند
سلامت لثه در سلامت جسم و روان نقش مؤثری دارد؛ به طوری که افزایش حجم لثه می‌تواند به اضطراب، افسردگی، نگرانی و درد منجر شود. افزایش حجم لثه روی لبخند و حالات چهره کودکان تاثیر می‌گذارد. با کمک یکی از همکاران، آقای دکتر حسام نوذری، متخصص پریودنتولوژی، استاد دانشگاه کالیفرنیا یادداشتی تهیه کردم تا بیشتر با علل پدید آورنده این معضل آشنایتان کنم...
با وجود اهمیت بسیار زیاد صدمات روحی‌روانی ناشی از افزایش حجم لثه در کودکان، توجه چندانی به این امر نمی‌شود. تغییرات چهره گاهی می‌تواند موجب برچسب زدن به کودک و نوجوان شده و تکامل اجتماعی‌روانی، عزت نفس و کیفیت زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. به علت مرکزیت چهره، دهان و لبخند در روابط متقابل افراد، اثر افزایش حجم لثه را روی لبخند هزاران کودک نمی‌توان دست کم گرفت. بعضی از داروها که به منظور درمان بیماری‌های عمومی در کودکان تجویز می‌شوند، می‌توانند به افزایش حجم لثه، تأخیر در رویش دندان‌ها، بدشکلی چهره و آسیب روحی منجر شوند.
بد نیست بدانید شایع‌ترین علت بروز افزایش حجم لثه در کودکان تجویز این دسته از داروها است. چند هزار کودک بیمار، در معرض خطر افزایش حجم لثه و نیز عفونت پریودنتال هستند. افزایش حجم لثه اگرچه ممکن است خفیف باشد، می‌تواند محلی برای تجمع پاتوژن‌ها (عوامل بیماری‌زا) درناحیه زیرلثه‌ای باشد و به ژنژیویت یا پریودنتیت منجر شود. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به برداشتن آن به روش جراحی باشد. شناسایی داروهای مرتبط با افزایش حجم لثه در کودکان، شیوع و مکانیزم اثر آنها، در پیشگیری، تشخیص زودهنگام و مداخله به موقع مفید می‌باشد. افزایش حجم لثه یک عارضه جانبی شناخته شده از حداقل سه درمان دارویی عمده می‌باشد. اثر تجمعی ناشی از تجویز ترکیبی این داروها نیز بر بروز و شدت این عارضه شناسایی شده است. داروهایی که بیشترین نگرانی را در مورد کودکان ایجاد می‌کنند، عبارت‌اند از: داروهای کنترل تشنج‌های صرعی و اختلالات عصبی، داروهای سرکوب ‌کننده سیستم ایمنی که به منظور پیشگیری از پس زدن بافت پیوندی تجویز می‌شوند، درمان دارویی در بعضی بیماری‌های مزمن (نظیر اختلال بیش فعالی و کم‌توجهی) که بافت حجیم شده قابلیت سرطانی شدن داشته و تاکنون دو مورد بدخیمی به دنبال این نوع افزایش حجم لثه گزارش شده است. برآورد دقیق تعداد افرادی که در معرض خطر این نوع عارضه جانبی می‌باشند، مشکل بوده و آمارهای جهانی مربوط به افزایش حجم لثه نیز در دسترس نمی‌باشند. برآورد این موارد می‌تواند در پیش‌بینی تعداد کودکانی که ممکن است در آینده در معرض افزایش حجم لثه مرتبط با داروها قرار گیرند، مفید باشد.

دکتر ندا مسلمی
متخصص پریودنتولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید