پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

رنگ پوست تو خبرمی‌دهد از درد کبد


رنگ پوست تو خبرمی‌دهد از درد کبد
«شما پوستت چه‌قدر زرد شده! یرقان گرفته‌ای؟ باید یک آزمایش کبد بدهی!» اگر این جملات را از متخصص پوست‌تان شنیدید‌، تعجب نکنید چون گاهی بیماری‌های کبدی اثراتی روی پوست شما می‌گذارند که به وسیله این علایم و نشانه‌ها حتی می‌توان بیماری کبد شما را شناسایی کرد و تشخیص داد. بسیاری از متخصصان داخلی به محض نگاه کردن به پوست صورت و بدن شما، بیماری کبدی‌تان را تشخیص می‌دهند و آزمایش‌های تکمیلی را برایتان تجویز می‌کنند...
بعضی‌ها اعتقاد دارند که پوست آینه تمام‌نمای بیماری‌های داخلی است و این بیماری‌ها بیش از هر بیماری دیگر اندام‌های داخلی خودشان را روی پوست نمایان می‌کنند. یرقان یا همان زردی پوست مشهورترین علامت بیماری‌های کبدی در روی پوست است که باعث زردی پوست و حتی سفیدی چشم می‌شود. رنگ‌پریدگی هم می‌تواند نشانه کم‌خونی باشد. گاهی این کم‌خونی ناشی از تجزیه بیمارگونه خون در کبد است و این اتفاقی است که در سیروز کبدی رخ می‌دهد. قرمزی کف دست ممکن است ناشی از بیماری حاد و یا مزمن کبد باشد. رنگ خاکستری متمایل به ارغوانی تیره در پوست هم می‌تواند به علت افزایش آهن و یا برنزه شدن آن باشد که شما باید به هموکروماتوز شک کنید البته این نشانه‌‌هایی است که پزشکان بیشتر با آن آشنایی دارند و با دیدن این علایم برای شما یک تست ارزیابی سلامت کبد را تجویز خواهند کرد. دانستن این نشانه‌ها هم به شما کمک می‌کند که خیلی زود بتوانید خودتان را برای چکاپ و بررسی سلامت‌تان به پزشک برسانید.
● از پوست تا برگه آزمایش شما
بد نیست بدانید کبد بزرگ‌ترین عضو بدن انسان است و برای خارج کردن سموم از بدن بسیار اهمیت دارد. بیماری‌های کبدی بسیار متفاوت‌اند ولی هپاتیت، سیروز کبدی و کبد چرب و انسداد مجاری صفراوی از مشهورترین بیماری‌های کبدی به شمار می‌روند. اگر محصولات فعالیت کبدی نتوانند از بدن دفع شوند در پوست بدن جمع شده و ایجاد علایمی می‌کنند که زردی پوست و خارش پوستی دو تا از علایم اصلی این بیماری‌ها است. یرقان وقتی رخ می‌دهد که کبد بیمار، بیلی‌روبین کافی جذب نمی‌کند. خارش که از اصلی‌ترین نشانه‌های بیماری‌های کبدی روی پوست است خودش را به خاطر رسوب محصولات صفراوی در پوست نشان می‌دهد. در صورتی که پزشک شما از روی این علایم پوستی به بیماری کبد شما شک کند برایتان یک سونوگرافی، سی‌تی‌اسکن، ام.آر.آی و یا اسکن کبد تجویز می‌کند و یا با استفاده از لاپاروسکوپی درون کبد شما را مشاهده خواهد کرد.
● نظر کارشناس - دکتر پرویز طوسی - متخصص پوست و مو
بیماری‌های کبدی گاهی دارای علایمی خاص روی پوست بدن افراد هستند که به کمک این نشانه‌ها حتی می‌توان بیماری فرد را هم تشخیص داد. شایع‌ترین نشانه‌ بیماری‌های کبدی که خودش را روی پوست نشان می‌دهد، خارش پوستی است. شاید دوست داشته باشید بدانید چگونه یک بیماری کبدی ممکن است باعث خارش پوست شود! در این شرایط معمولا انسدادی در مجاری صفراوی وجود دارد و به خاطر این انسداد، مواد و ترشحات صفراوی نمی‌تواند دفع شود. این مواد درون کیسه صفرا و مجاری صفراوی تجمع پیدا کرده و باعث ترشح آنها به داخل خون می‌شوند و علایم خودشان را به صورت زردی و یرقان روی پوست نشان می‌دهند. خارش در بیماری‌های مزمن کبدی یک علامت اصلی است که خودش را روی پوست فرد نشان می‌دهد. از طرف دیگر، بیماری مزمن کبدی که سیروز کبدی نامیده می‌شود علامتش را روی پوست به صورت زردی و یرقان نشان می‌دهد. بیماری‌های کبدی معمولا در سیروز کبدی گاهی خود را به صورت لکه‌های قهوه‌ای رنگی نشان می‌دهند ولی در این میان در باور عامه مردم، باورهای غلطی وجود دارد که باید اصلاح شود. گاهی بعضی‌ افراد لکه‌های بارداری را که قهوه‌ای رنگ هستند و در دوران بارداری روی پوست پدید می‌آیند، به بیماری کبدی نسبت می‌دهند که اصلا ربطی به بیماری کبدی ندارد. همین‌طور، لک‌های قهوه‌ای رنگ کک و مک هم ارتباطی با بیماری‌های کبدی ندارد و نشانه بیماری کبدی به حساب نمی‌آید. نکته اصلی دیگر این است که بیماری‌های کبدی باعث تغییرات چندانی در موهای افراد بیمار نمی‌شوند.

دکتر گلرخ ثریا
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید