شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

پیک‌ موتوری به چه‌دردهایی می‌خورد؟


پیک‌ موتوری به چه‌دردهایی می‌خورد؟
نمی‌دانم پیک‌های موتوری کی و چگونه به‌وجود آمده‌اند اما تردید ندارم که تاریخچه پیدایش آنها با یک روز پرترافیک و شلوغ بی‌ارتباط نبوده است. شاید در چنین روزی یک آدم خسته و کلافه از رفت و آمد‌های دورن شهری، به فکرش رسیده که برای حمل سریع تر کالاهایش، یک موتورسوار فرز و چابک را استخدام کند تا گره‌های کور ترافیکی را بشکافد، ماشین‌ها را دور بزند و از آن سر شهر سر در بیاورد. کم‌کم پیک‌های موتوری گسترش یافتند و حالا روز به روز به تعداد آنها و تنوع خدماتی که انجام می‌دهند، اضافه می‌شود...
این روزها تردد با خودروهای تک‌سرنشین یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا و ترافیک است و اگر بخواهید کالایی را از این سر شهر به آن سر شهر ببرید، علاوه بر اتلاف وقت و انرژی، باید ترافیک وآلودگی هوا را هم تحمل کنید اما اگر همین کار را به پیک‌های موتوری بسپارید احتمالا هم به سلامت‌تان خدمت کرده‌اید، هم به وقت‌تان. تاسیس پیک‌های موتوی، مزیت‌هایی هم برای بیماران و سالمندان دارد که به راحتی می‌توانند از جابه‌جایی کالا تا دریافت حقوق و خرید روزانه را به پیک‌ها بسپارند و دیگر نگران مسایل این چنینی نباشند. البته خیلی‌ها به این دلیل پیک‌های موتوری را انتخاب می‌کنند که در ارسال آنها عجله دارند یا راه مبدأ تا مقصدشان طولانی است اما نکته مهم این است که برای تحقق این اهداف باید شماره تلفن یک یا دو پیک موتوری (ترجیحا پیک بادپا) را در نزدیک محل سکونت یا محل کار خود داشته باشید تا در صورت نیاز با آنها تماس بگیرید.
● خدمات جدید پیک‌های موتوری
به تازگی برخی شرکت‌های پیک موتوری خدمات دیگری هم انجام می‌دهند؛ به طور مثال می‌توانید خرید برخی اجناس یا حتی پرداخت قبض‌های آب، برق و تلفن یا کارهای بانکی‌تان را به آنها بسپارید و خودتان به کارهای مهم‌تر برسید. هزینه انجام این خدمات متفاوت‌ است و به نوع کار و دوری یا نزدیکی مسیر بستگی دارند. به هرحال، وقتی کارتان روی هوا مانده و دست‌تان به جایی بند نیست، می‌توانید روی کمک‌هایی از این دست حساب کنید. برخی افراد، خدمات فانتزی‌تری مانند خرید مواد غذایی، نان و سبزی را هم به پیک‌ها واگذار می‌کنند.
● این ۶ نکته را به خاطر بسپارید
۱) پیک‌های موتوری مانند بعضی ازآژانس‌ها شبانه روزی کار نمی‌کنند. اگر در ساعات پایانی روز تصمیم گرفتید با آنها تماس بگیرید، بدانید که کسی پاسخگوی شما نیست و همان تاکسی سرویس‌های شبانه روزی به دردتان می‌خورند. آژانس‌ها برای انجام این دسته خدمات اضافی معمولا پانصد تا هزار تومان به کرایه مسیر اضافه می‌شود.
۲) موتورسوارها و رانندگان را پشت درب منزل زیاد معطل نکنید و سریع بارتان را به آنها تحویل دهید؛ وگرنه مجبورید هزینه بیشتری بپردازید.
۳) پیک‌های موتوری هیچ نوع موجود زنده‌ای را حمل نمی‌کنند و اگر دست بر قضا لازم شد که خودتان هم همراه با بسته بروید، باید پیک‌ها را فراموش کنید و به پاهایتان کمی‌زحمت بدهید یا به وسیله نقلیه دیگری فکر کنید.
۴) حداقل هزینه استفاده از پیک‌های موتوری در مسیر‌های خیلی نزدیک پانصد تومان است و با توجه به دوری مسافت در محدوده شهری، تا سه هزار تومان و گاهی هم بیشتر محاسبه می‌شود.
۵) برای فرستادن کالاهای بزرگ‌تر باید از وانت‌بار‌ها استفاده کنید که البته مجبور می‌شوید مبلغ بیشتری بپردازید؛ حداقل ۴ برابر هزینه پیک موتوری.
۶) اگر قرار باشد پیک، کالایی را برایتان ببرد و محموله‌ای را برگرداند، هزینه برگشت آن یک‌سوم مسیر رفت محاسبه می‌شود.
● هشدار به آقای موتورسوار
اگر پنجشنبه‌ها عصر، سری به اورژانس بیمارستان‌های شلوغ بزنید، می‌بینید که بیشتر این شلوغی‌ها به‌خاطر موتورسواران است. تعداد این نوع مراجعه‌کننده‌ها بسته به آب و هوا و بسته به مناسبت‌ها و شلوغی خیابان‌ها تغییر می‌کند. مثلا شب بازی ایران و استرالیا اورژانس‌ها پر از موتورسوارانی بودند که به خاطر رانندگی بی‌محابا و یا حرکات خطرناک سر از اورژانس درآورده بودند. در سراسر دنیا طی چند سال اخیر آمار تصادفات و تلفات رانندگان موتورسیکلت تقریبا ۶/۶ درصد در حال افزایش است. در سال ۲۰۰۷ فقط ۵۱۵۷ مورد مرگ و میر ثبت شده ناشی از تصادف موتورسیکلت در سراسر دنیا گزارش شده و آمار واقعی قطعا بیش از این مقدار است. طی ۱۰ سال گذشته تعداد موتورسیکلت‌های ثبت شده در دنیا حداقل ۷۵ درصد افزایش پیدا کرده و ترافیک خیابان‌ها هم چند برابر شده است. حالا از این حرف‌ها بگذرید و اطلاعات موتورسیکلتی‌‌تان(!) را با پاسخ به دو سؤال زیر محک بزنید:
● درست یا غلط؟
۱) آینه‌های دوطرف موتورسیکلت در صورتی که صحیح تنظیم شده باشند باید یک تصویر را نشان دهند.
۲) هنگام ایستادن پشت چراغ قرمز بهترین فرصت برای استراحت و آرام کردن فکر است. می‌توانید فرمان را رها کنید و استراحت کنید تا برای ادامه رانندگی آماده باشید.
پاسخ
۱) غلط: یک آینه باید نقاط کور میدان بینایی و دیگری مسیر پشت سر و ترافیک جاده را نشان بدهد.
۲) غلط: بسیاری از تصادفات موتورسیکلت‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که آنها ایستاده یا تازه ترمز کرده‌اند. هنگام توقف پشت چراغ باید حواستان به ماشین‌ها و بقیه وسایل در حال حرکت باشد.

پریسا اصولی و آناهیتا درودیان
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید