جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

موفقیت یک سفر است


موفقیت یک سفر است
گام برداشتن در مسیر موفقیت در واقع یک سفر است. در این سفر هم مثل سایر مسافرت‌ها کشتی شما باید از میان آب‌های آرام و امواج خروشان گذر کند تا به مقصد برسد. اگر در رویارویی با تلاطم و مشکلات این سفر شما در عرشه بمانید و با در دست گرفتن سکان، کشتی را در جهت هدف هدایت کنید، قطعاً به موفقیت خواهد رسید...
تفاوت بین کسانی که در زندگی موفق‌اند با دیگرانی که شکست خورده‌اند نه در دفعات گرفتاری کشتی و نه در شدت توفان‌ها است بلکه اختلاف اصلی بین این دو دسته در کیفیت حضور آنها در صحنه کشتی زندگی است. برخی بعد از تخریب کشتی‌هایشان آن را از نو ساخته و به سفرشان ادامه می‌دهند و عده‌ای دیگر بعد از برخورد با صخره مشکلات، سکان را رها کرده و به گوشه‌ای می‌خزند.
● انضباط عامل موفقیت
عامل بزرگ موفقیت نظم است. موفقیت رعایت مجموعه قواعدی است که هر روز باید تمرین شوند. قدرتی که از نظم و قاعده‌مندی‌های روزمره شخصی حاصل می‌شود، خارق‌العاده است. به علت تکرار روزانه اینها اثر آنها نیز روزافزون است. یک تمرین خوب که ۳۶۵ بار در سال تکرار می‌شود و تنها اجازه چند لغزش کوچک در آن وجود خواهد داشت.
«برایان تریسی» می‌گوید: «توانایی برقراری نظمی‌که شما به واسطه آن لذت‌های کوتاه‌مدت را به خاطر رسیدن به رضایت‌مندی پایدار خود کنار بگذارید، جزو پیش‌شرط‌های ضروری موفقیت است.»
● امیدوار باشید
رغبت و تمایل به تلاش در کسب توفیق حتی در دوردست‌ترین حالات اهمیت زیادی دارد. برای گام برداشتن در مسیر موفقیت، شما باید آرزوهایتان را در اطراف خود حفظ کنید و هرگز از دستشان ندهید. رؤیاهایتان را با مشت آهنین محافظت کنید و حتی اگر بخت و اقبال از شما روگردان شد، تسلیم نشوید.
● اعتماد به نفس داشته باشید
شما در این کره خاکی هستید تا از همه استعدادهای خود استفاده کنید. چیزی نیست که شما قادر به انجام آن نباشید. عمده عامل شکست بشر نبود اعتماد به نفس واقعی است. ایمان داشتن به توانایی‌های شخصی بخش بزرگی از یک موفقیت است. شما باید به شایستگی و قدرت خود برای رسیدن به موفقیت اعتقاد قلبی داشته باشید.
● پیشرو و ثابت قدم باشید
از شروط دیگر رسیدن به موفقیت این است که در راه پیش رو ثابت قدم ولی خونسرد باشیم. فقط با آرامش آنچه را که به نظرمان مهم است و دوستش داریم، انجام می‌دهیم. اگر می‌خواهید موفق باشید لازم نیست همیشه در حال هدف‌گیری و نشانه روی باشید. تنها به آن چیزی که علاقه و باور دارید عمل کنید همین و موفقیت خود خواهد آمد. به یاد داشته باشید موفقیت معمولاً سراغ کسانی می‌آید که با داشتن مشغله زیاد فرصت جستجوی آن را پیدا نمی‌کنند. هر موفقیتی هزینه‌ای دارد. موفقیت فرزند جان کندن و پشتکار است. با چرب زبانی و رشوه نمی‌توان هزینه‌های آن را جبران کرد بلکه برای به دست آوردن آن باید سخت کار کرد.
● چند گام طلایی برای موفقیت
۱) تصمیم بگیرید: موفقیت یک رویا یا خیال نیست بلکه یک تصمیم است. تصمیم بگیرید تا آرزومندی‌هایتان را تغییر داده یا آنها را اصلاح کنید سپس شروع به عمل کنید.
۲) یک برنامه مدون برای اهداف خود طراحی کنید: مانند یک معمار زبردست اهداف خود را نوشته و سپس راه‌های اجرایی آنها را مهندسی کنید تا زندگی‌تان را به شکلی که می‌خواهید، تغییر دهید.
۳) علایق خود را معین کنید: ذوق و استعداد منحصر به فرد خود را شناسایی کنید.
۴) ذهنتان را برای موفقیت برنامه‌ریزی کنید: برای ساماندهی ذهن خود در راستای موفقیت به هر آنچه مربوط به اهداف شماست، بیندیشید.
۵) خودتان را در مجاورت موفقیت قرار دهید: چند نفری از دوستان شما ممکن است موفقیت واقعی را لمس کرده باشند. سعی کنید با آنان هم‌نشین شوید. آنها ذهنیات سالم و خلاقی دارند که قطعاً برای شما مفید خواهد بود.
۶) الگوهای موفقیت: بهترین روش برای یادگیری چگونگی موفقیت در هر حوزه و رشته‌ای، الگوبرداری از کسانی است که قبلاً به موقعیت‌های موفقیت‌آمیز دلخواه ما رسیده‌اند.

دکتر حامد حیدری‌والا
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید