جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

خطرهای حساسیت به نمک


خطرهای حساسیت به نمک
حساسیت به مصرف بیش از حد نمک، یکی از مشکلات معمول در زنان است که باعث تورم بافت ها می شود.
تحقیقات نشان می دهد تجمع بیش از حد آب در بدن و افزایش میزان فشارخون از عوارض مصرف نمک در زنان است که با آغاز دوران یائسگی این احتمال به بیشترین میزان خود می رسد و منجر به بروز خطرات غیر قابل جبران می شود.
محققان معتقدند: تغییرات هورمونی نقش مهمی در بالا رفتن میزان فشار خون و پف کردن اندام ها و بویژه چشم ها و صورت می شود.
دانشمندان با اندازه گیری میزان سدیم جذب و دفع شده در زنان دریافتند کمترین میزان دفع سدیم در دوران یائسگی همراه تغییرات هورمونی که در این زمان رخ می دهد، اتفاق می افتد که به دنبال آن احتمال ابتلا به فشار خون بالا و غیر قابل کنترل و خطر وقوع حملات قلبی افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر، تجمع بیش از حد طبیعی میزان سدیم در خون، زمینه ساز ابتلا به برخی بیماری ها از جمله دیابت است.
به عقیده دانشمندان نمک طعام علت اصلی بروز این مشکلات در زنان است و بهترین روش برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های نامبرده، حذف نمک در رژیم غذایی یا مصرف حداقل آن در دوران یائسگی است. حساسیت به مصرف نمک بدین معناست که کلیه ها، میزان زیاد نمک را نگهداری کرده و قادر به دفع آنها نیستند. به همین دلیل تورم اتفاق می افتد و عوارضی همچون افزایش احتمال از کار افتادگی کلیه ها، خطر سکته قلبی و مغزی و افزایش فشار خون رخ خواهد داد.
مصرف میوه و سبزیجات و استفاده از مایعات حداقل هشت لیوان در شبانه روز و پرهیز از مصرف مواد غذایی شور، از دیگر روش ها برای پیشگیری از ایجاد تورم و آماس در اندام های مختلف بدن است.

دنیا پرتو
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید