جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

مروری بر امکانات اتومبیل‌های امروزی


مروری بر امکانات اتومبیل‌های امروزی
● نمایشگرهای لمسی سه بعدی
شرکت شارپ چندی پیش صفحه‌‌نمایش رنگی سه بعدی تازه‌ای طراحی کرد که می‌توان آن را با استفاده از انگشتان دست کنترل کرد. این وسیله به عنوان راهنمایی کارآمد در مسیرهای داخل و خارج شهر قابل استفاده است. این صفحه ‌نمایش سه بعدی توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و مورد استقبال عموم کاربران قرار گرفته است. در حالی که صفحه رنگی و سه بعدی این دستگاه موقعیت مورد نظر را به صورت طبیعی برای شما نمایش می‌دهد، تنها انگشتان شما است که با اشاره به این صفحه امکان مراجعه به قسمت‌های مختلف شهر را از طریق نقشه دیجیتالی به وجود می‌آورد تا از کوتاه‌ترین مسیر و در حداقل زمان به مقصد برسید. البته در حال حاضر چندین شرکت تجاری محصولاتی از این دست عرضه می کنند.
● ورود اصوات اضافه ممنوع
شرکت خودروسازی تویوتا فناوری جدیدی به کار گرفته است که با استفاده از آن می‌توان مانع از ورود تمامی صداهای اضافی به داخل اتومبیل شد. این فناوری که هم‌اکنون در برخی خودروهای جدید Crown Hybrid به کار گرفته شده، در اصل یک سیستم پیشرفته است که به سه میکروفون مخصوص و سه اسپیکر مجهز شده و اجازه ورود هیچ صدای اضافی را به داخل خودرو نمی‌دهد. این سیستم هوشمند است و بر این اساس به جز صدای بوق اتومبیل‌های دیگر، سوت ماموران پلیس و موسیقی پخش شده در اتومبیل، جلو ورود تمامی صداها به فضای داخلی را می‌گیرد. این سیستم کنترل صدا به کمک سه میکروفون ویژه خود که در قسمت جلو اتومبیل قرار می‌گیرد، تمامی صداهای آزاردهنده، گوشخراش و مزاحم را تشخیص می‌دهد و اسپیکرهای مخصوص اتومبیل، سیگنال‌هایی ارسال می‌کنند تا تمامی صداهای اضافی از۵۰ تا ۱۵۰هرتز از بین بروند. تویوتا مدعی است در صورت نصب این سیستم، افرادی که داخل خودرو خوابیده‌اند تحت هیچ شرایطی به دلیل سر و صداهای بیرون بیدار نمی‌شوند.
● رنگ خودرو از نوع نانو
یکی از دغدغه‌های همیشگی رانندگان آسیب وارد شدن به رنگ بدنه خودروست که موجب کاهش زیبایی و قیمت خودرو می‌شود. اما فناوری نانو در اینجا به کمک خودروسازان آمده است. پروژه تهیه و تولید رنگ خودرو با استفاده از فناوری نانو از سال ۲۰۰۰ توسط مرسدس بنز آغاز شد. پس از ۴ سال تلاش مداوم در سال ۲۰۰۴ و پس از طی کردن آزمایش‌های فراوان سرانجام این رنگ ساخته شد و برای تولید انبوه روی محصولات مرسدس بنز قرار گرفت. بررسی‌ها حاکی است در کشورهای اروپایی بیش از ۹۰ درصد خراش‌های موجود روی بدنه خودروها در کارواش و به دلیل بی‌دقتی و نقص دستگاه‌های شست‌وشو به وجود می‌آید. از این‌رو سیستم رنگ نانو شرکت مرسدس بنز با استقبال بسیار مواجه شد. جالب آنکه این نوع رنگ تنها در کارواش بلکه در مقابل ساییدگی‌های مختصر نیز مقاوم است. نکته بسیار جالب این تکنولوژی، این است که حتی در تصادفات شدید اگر بدنه ضربه ببیند و از فرم اولیه خود خارج شود باز هم این رنگ مقاوم سالم می‌ماند و به قول معروف نمی‌ریزد. بنابراین شما پس از تصادف فقط کافی است خودرویتان را صافکاری کنید و دیگر نیازی به نقاشی مجدد نیست.
● خودرویی که شکلش تغییر می‌کند
ترکیب خلاقیت و تکنولوژی به منظور طراحی اتومبیل‌های خاص را می‌توان از جمله هنرهای شرکت‌های موفق خودروساز محسوب کرد. از جمله طرح‌های ارایه شده در این زمینه خودرویی به نام iChange است که خصوصیات و توانایی‌های ویژه‌ای به منظور تغییر شکل دارد. این اتومبیل می‌تواند از یک اتومبیل باریک و تک‌سرنشینه به یک اتومبیل ورزشی سه سرنشینه تغییر شکل دهد. این اتومبیل با کمک گرفتن از وزن کم و بازده آیرودینامیکی بالا، از تمام انرژی نیروی محرکه ۱۳۰ کیلو واتی خود استفاده می‌کند. جزئیات چگونگی تغییر شکل iChange تاکنون فاش نشده است اما اطلاعاتی که از طرح‌های اولیه آن به دست آمده نشان می‌دهد که با بالا رفتن سقف یکپارچه این اتومبیل فضای کافی برای جا گرفتن دو مسافر دیگر در پشت‌سر راننده ایجاد خواهد شد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید