جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

کمک‌های اولیه در سکته‌های قلبی


کمک‌های اولیه در سکته‌های قلبی
وقتی سکته قلبی رخ می‌دهد، در واقع یکی از شاخه‌های خون‌رسان به قلب یا همان شریان‌های کرونری مسدود شده و قسمتی از عضله قلب که توسط این شاخه خون‌رسانی می‌شده، آسیب دیده است...
اگر این قسمت بزرگ باشد، احتمال مرگ بیمار زیاد است اما چون اکثرا قسمت‌های کوچکی از عضله قلب در اثر عدم خون‌رسانی از بین می‌رود، بهبودی امکان‌پذیر است و افرادی را می‌بینید که چندین بار سکته کرده‌اند اما زنده‌اند. گاهی افراد بعد از فعالیت شدید و یا مثلا بعد از بالا رفتن از پله‌ها دچار درد قلبی می‌شوند ولی این هشدار را جدی نمی‌گیرند. در این مواقع، قسمت کم‌خون قلب مانند یک سیب کرم‌خورده به مرور آسیب می‌بیند تا اینکه سکته قلبی رخ می‌دهد؛ و اما ۴ کمک اولیه:
۱) مهم‌ترین کاری که شما باید در مواجهه با بیمار سکته قلبی انجام دهید، آن است که او را در حداقل فعالیت جسمی و به حالت نیمه‌نشسته و بی‌حرکت قرار دهید و بدانید که رنگ پریده او، عرق نشسته بر پیشانی و صورتش و درد فشارنده بر قفسه سینه‌اش گویای وقوع سکته است.
۲) هرگز او را راه نبرید. او را فورا با ویلچر به یک مرکز مجهز برسانید.
۳) اجازه ندهید چیزی بخورد یا بیاشامد. لباس و دکمه و کمربندش را شل کنید تا راحت باشد .
۴) اگر بی‌هوش شد در وضعیت ریکاوری قرارش دهید و حتما چک کنید راه تنفسی‌اش باز باشد. ـ برخورد با بیمار سکته قلبی بیهوش را در جلسات آتی مرور خواهیم کرد.

دکتر منوچهر قارونی
متخصص قلب و عروق علوم‌پزشکی تهران
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید