جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

اوباما و وب ۲


اوباما و وب ۲
نام باراک اوباما از همان روزهای اول کاندیداتوری با وب ۲ و دستاوردهای نوین فناوری پیوند خورده است. داستان دنباله‌دار علاقه شدید او به گوشی بلاک‌بری و اصرار بر حفظ آن به‌رغم اصرار توصیه‌های مقامات امنیتی، اختصاص بودجه شش میلیارد دلاری برای ایجاد زیرساخت‌های نوین و قدرتمند برای دسترسی به اینترنت و انتصاب مدیران شرکت‌های مهم فناوری به عنوان مشاور و همکار از جمله مسائلی است که توجه و علاقه او به آی‌تی را نشان می‌دهد.
یکی دیگر از جلوه‌های علاقه اوباما به وب ۲ و دستاوردهای آن نحوه طراحی وب‌سایت‌های وابسته به اوست که از سایت‌های مربوط به پیکار تبلیغاتی اوباما تا سایت جدید کاخ سفید را شامل می‌شود. تیم فناوری باراک اوباما که پیش از این مهارت و توانایی‌های خود را در طراحی وب‌سایت obama.com نشان داده بودند، فقط چند ساعت پس از مراسم تحلیف این رییس‌جمهور وب‌سایت جدید کاخ سفید را راه‌اندازی کردند .این وب‌‌سایت که از لحاظ طراحی در سطح بالایی قرار دارد نشانگر سطح آگاهی تیم زبده و زبردستی است که باراک اوباما برای مدیریت بخش خدمات وب دولت آمریکا در اختیار گرفته. این گروه وب‌سایت کاخ سفید را متحول و طراحی بی‌روح وب‌سایت قبلی را از آن حذف کرده‌اند. استفاده از رنگ‌های مناسب و رعایت استانداردهای وب در طراحی وب‌سایت، رعایت موارد مربوط به سهولت دسترسی یاAccessibility ، رعایت استانداردهایWCAG ۲.۰ ، رعایت اصول مربوط به کارآیی یاUsability از مواردی است که در این وب‌سایت به کار رفته. همچنین طراحی رابط‌های کاربری، طراحی و بهینه‌سازی منوها نسبت به سایت قبلی، فعال شدن وبلاگ کاخ سفید، بهبود نحوه آدرس‌دهی به بخش‌های مختلف در وب‌سایت مذکور -که از حالت دینامیک به شکل آدرس‌های ثابت مشخص درآمده - از جمله موارد قابل ذکر در این بخش است.
نکته دیگر اینکه این وب‌سایت تکنولوژی پیشرفته jQuery ۱.۲.۶ و برنامه‌نویسی .net -که روی سرورهای ویندوز نیز عمل می‌کند- را به کار می‌گیرد.
وب‌سایت‌هایی مانندobama.com ، barackobama.com و change.gov که در دوران کاندیداتوری اوباما طراحی شد و وب‌سایت جدید کاخ سفید به نشانی whitehouse.gov که از چند روز پیش آغاز به کار کرده، نشان از تیم طراحی حرفه‌ای باراک اوباما در زمینه طراحی و وب دارد.
لوگو اختصاصی اوباما برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را شرکت Sender طراحی کرده است .اعضای تیم طراحی وی نیز افراد گوناگونی هستند. سایت barackobama.com را Matt Ipcar وKyle Crouse از شرکت Frog Design طراحی کردند. طراحی جدید وب‌سایت کاخ سفید را نیز Walker Halilton و Thomas Scott انجام دادند. این تیم برای کدنویسی CSS سایت، از نرم‌افزار CSSEdit استفاده کردند و در کنار آن از زبان‌های asp.net و jQuery ۱.۲ نیز برای برنامه‌نویسی وب‌سایت کمک گرفتند. اما سایت change.gov نیز توسطMatt Ipcar طراحی شده است و پشتیبانی از آن هم‌اکنون توسط شرکت Blue State Digital انجام می‌شود. نکته جالب آنکه اگر به وب‌سایت طراحان فوق نگاه کنید خواهید دید که به جز سایت شرکت Frog Design بقیه آن‌ها از لحاظ فنی حرفی برای گفتن ندارند و چندان پیشرفته و به‌روز محسوب نمی‌شوند، اما استفاده از اعضای یک گروه حرفه‌ای در کنار یکدیگر موجب شده است تا نتیجه کار حداقل در مورد رییس‌جمهور جدید آمریکا استثنایی از کار درآید.

احسان موحدیان
منبع : هفته نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید