سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

غمباد، غده‌ای بی‌درد


غمباد، غده‌ای بی‌درد
گواتر، یکی از بیماری‌های شایع است که به ویژه در نوجوانان (سنین مدرسه) از شیوع بالایی برخوردار است. گواتر در دختران جوان و در افرادی که در ارتفاعات بالا زندگی می‌کنند شایعتر است. گاهی دیده شده است میزان شیوع گواتر در خانمها ۸ برابر آقایان است. در زیر به صورت کوتاه، علل، علائم و پیشگیری از این بیماری را توضیح می‌دهیم.
● علل بروز گواتر
ارث، کمبود ید در مواد غذایی و مصرف بیش از اندازه غذاهایی مانند شلغم، کلم ، گل کلم و چغندر ازعوامل ایجاد این بیماری است. گواتر به انواع گوناگونی تقسیم‌ می‌شود که عبارتند از گواتر فامیلی، گواتر بومی (ساده)، گواتر تک‌گیر، گواتر چندندولی.
گواتر در جلو گردن و در داخل غده تیروئید ایجاد می‌شود. غده تیروئید از دو قطعه تشکیل شده است که در جلوی نای و حنجره قرار می‌گیرد. بزرگی خوش خیم غده تیروئید که سبب افزایش حجم آن می‌شود و مانند غده بزرگی در زیر گلو و گردن پدیدار می‌شود، گواتر نامیده می‌شود. این غده درد ندارد و نام فارسی آن « غمباد» است.
● علائم
وجود توده‌ای در ناحیه قدامی گردن که بیمار یا اطرافیان بیمار و یا پزشک آن را مشاهده می‌کنند. گاهی سیاهرگهای گردن بزرگتر می‌شود و هرگاه درد ناگهانی و سریع گواتر ایجاد شود، یعنی اینکه در گواتر خونریزی ایجاد شده است و گاهی نیز هیچ علامتی در فردی که گواتر دارد مشاهده نمی‌شود و گاه در گواترهای «ندولی» ساده و غیرسمی، پس از چند سال تغییراتی ایجاد می‌شود که به پر کاری غده تیروئید منجر و باعث نارسایی قلبی و سایر اختلالات خطرناک می‌‌شود.
● ‌ پیشگیری
برای پیشگیری از مبتلا شدن به گواتر توصیه می‌شود از غذاهای حاوی ید بیشتر استفاده کنید و از مصرف نمک یددار غافل نشوید. اگر در مناطق کوهستانی و ارتفاعات بیشتری از سطح دریا زندگی می‌کنید، نیاز بیشتری به ید خوراکی دارید. از مصرف بیش از حد سبزیجات گواترزا (به ویژه شلغم و کلم)بپرهیزید.
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید