پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

امنیت در کلمه عبور


امنیت در کلمه عبور
اغلب کاربران کامپیوتر به طور معمول از رمزهای عبور ساده و آسان استفاده می کنند اما دقت داشته باشید که این سهل انگاری در انتخاب رمز عبور عواقب خطرناکی به دنبال خواهد داشت.رمزهای عبور آسان و معمولی در ظرف چند ثانیه لو خواهند رفت و اطلاعات شخصی مانند شماره حساب بانکی و شماره کارت اعتباری شما به راحتی در معرض دید هکرها قرار خواهند گرفت. اگر مایلید که با سهل انگاری اطلاعات مهم خود را از دست ندهید نکات زیر را به خاطر بسپارید:
۱) به هیچ وجه از اسامی استفاده نکنید فرقی نمی کند که اسم فامیلتان باشد یا باشگاه فوتبال مورد علاقه تان. بسیاری از برنامه های هکر، رمزهای عبور را با کمک فرهنگ لغت هک می کنند. فقط چند ساعت طول خواهد کشید که با کمک لغات یک فرهنگ لغت، دستیابی به رمز عبور امکانپذیر شود.
۲) برای رمز عبور خود حداقل از هشت حرف استفاده کنید. برای رمز عبوری که از چهار حرف تشکیل شده است، حدود ۴۵۰۰۰ حالت وجود دارد اما برای رمز عبوری که از هشت حرف و علامت های ویژه تشکیل شده است، یک میلیارد حالت مختلف وجود دارد.
۳) برای رمز عبور از حروفی که در کنار هم قرار گرفته اند استفاده نکنید. رمزهای عبوری مانند «qwert» یا «asdf»، کار هکرها را برای دستیابی به رمز عبور بسیار آسان می کند، این مطلب در ترکیب اعداد نیز به همین صورت است. در کنار هم قرار گرفتن حروف یا اعداد، دستیابی به هکرها به رمز عبور شما را بسیار راحت می کند.
۴) برای رمز عبور خود ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک یا اعداد و علامت های ویژه انتخاب کنید. استفاده از علامت های ویژه به تنهایی کافی نیست.
۵) رمز عبور خود را تا حد امکان جایی ننویسید حتی اگر کاغذی که رمز عبور خود را روی آن نوشته اید در جای امنی مانند کیف تان باشد، از این کار اجتناب کنید. یا لااقل کاغذی که رمز عبور خود را روی آن نوشته اید به هیچ عنوان زیر صفحه کلید یا به مانیتور خود نچسبانید.
۶) رمز عبور خود را همواره تغییر دهید. هر قدر مدت زمان استفاده از رمز عبورتان بیشتر باشد، خطر هک شدن شما بیشتر خواهد بود.
۷) رمز عبور خود را در کامپیوتر ذخیره نکنید. کامپیوتر قادر است رمز عبور شما را ذخیره کند تا شما مجبور نباشید هر بار آن را وارد کنید. با این حال کسی که برای هر بار ورود، احتیاج به وارد کردن رمز عبور نداشته باشد، خیلی سریع آن را فراموش می کند.
دقت داشته باشید که برای تغییر رمز عبور باید حتماً رمز عبور قبلی را وارد کنید.
۸) رمز عبور خود را به شخص دیگری ندهید. اگر از شما تلفنی یا با ای میل رمز عبورتان را خواستند، آن را بازگو نکنید.
هکرها معمولاً خود را به عنوان همکاران شرکت های بزرگ معرفی کرده و توسط تماس تلفنی یا ای میل رمز عبور شما را برای حل مشکل کامپیوترتان طلب می کنند ولی هیچ شرکت معتبر و صاحبنامی از شما رمز عبورتان را نمی خواهد.

رضا جوالچی
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید