جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پیوره یعنی چه؟


پیوره یعنی چه؟
از دست دادن دندان‌ها در بزرگسالان یک علت اصلی دارد: پیوره یا بیماری بافت‌های اطراف دندان. این بیماری عفونتی است در ناحیه لثه‌ها و سایر نسوج نگه‌دارنده دندان. شیوع ژنژیویت یا التهاب لثه که نوع خفیفی از بیماری لثه است، نسبتا بالاست و بیش از ۸۵ درصد افراد مبتلا ۴۵ ساله یا بزرگ‌تر هستند.
شیوع پیوره (التهاب لثه) که نوع جدی‌تری از بیماری لثه است نیز با افزایش سن بیشتر می‌شود. نزدیک به ۵۰ درصد بالغین ۴۵ ساله یا بزرگ‌تر به نوعی به این بیماری مبتلا هستند.
پیوره پیشرفته می‌تواند به لق شدن و حتی افتادن دندان‌ها منجر شود. با این حال، شما می‌توانید با مراقبت صحیح و روزانه از دندان‌هایتان جلوی این بیماری لثه را بگیرید. مهم‌ترین علامت پیوره، ورم لثه‌هاست که باعث می‌شود لثه‌ها به راحتی دچار خون‌ریزی ‌شوند؛ به ویژه موقع مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان. سایر علایم و نشانه‌های آن نیز عبارتند از: بوی تعفن دهان، نرم و حساس شدن لثه‌ها، تجمع چرک در خط لثه (جایی که لثه همچون گریبانی دندان را دربرمی‌گیرد)، چین و چروک خوردن لثه در فاصله‌ای دورتر از دندان، لق شدن دندان و تغییراتی در نحوه استقرار دندان و گاز گرفتن.
علت پیوره مانند پوسیدگی دندان، پلاک‌های دندانی است. وقتی پلاک در خط لثه تجمع پیدا می‌کند باعث تحریک لثه و حساس شدن آن می‌شود که گاهی خون‌ریزی هم پیدا می‌کند. به این حالت ژنژیویت یا التهاب لثه می‌گویند.
اگر این پلاک‌ها را هر روز با مسواک یا نخ دندان پاک نکنید به مرور سفت‌تر شده و ماده‌ای غیرقابل برداشت به نام جرم (رسوب دندانی) ایجاد می‌کند. در صورتی که پلاک و جرم به زیر خط لثه گسترش پیدا کند، بیماری مزمن خواهد شد. با تحریک مزمن باکتریایی، نسج لثه به تدریج از دندان‌ها جدا می‌شود و حفره‌هایی ایجاد می‌شود که در آنجا چرک تجمع پیدا می‌کند.
با گسترش پلاک و جرم به داخل این حفره‌ها و تداوم تحریک بافت لثه، فرآیند کنده شدن لثه‌ها از دندان‌هایتان بیش از پیش ادامه پیدا می‌کند. به این حالت پریودونتیت یا پیوره می‌گویند.
در نهایت، چرک موجود در حفره‌های تاریک و بی‌‌هوا، بافت و استخوان نگه‌دارنده دندان را تخریب می‌کند. عدم درمان پیوره باعث پیشرفت این بیماری می‌شود و بیماری تا لق شدن و افتادن دندان ادامه می‌یابد.
بهترین روش کنترل پلاک و جرم، مسواک زدن خوب و مرتب است. دندان‌هایتان را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و دست‌کم روزی یک بار از نخ دندان استفاده کنید و مصرف شیرینی را به ویژه در بین وعده‌هایی غذایی محدود کنید.

دکتر شیرین معماران
متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید