جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دستاورد نمایشگاهی که فقط نام بزرگی داشت


دستاورد نمایشگاهی که فقط نام بزرگی داشت
نمایشگاه آیتکس ۲۰۰۹ که با شعار و وعده بزرگ نمایش تجلی دستاوردهای ۳۰ ساله جمهوری اسلامی ایران در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات آغاز شد، سرانجام به کار خود در جزیره کیش پایان داد.
نمایشگاه آیتکس به مدعای برگزارکنندگانش آمده بود که با توجه به قرابت به نمایشگاه جیتکس،‌ جای آن را تنگ کرده و ایرانی ها را به این جزیره بکشاند.
بارها و بارها دلسوزان خواهش کرده اند که متولیان کم تجربه برگزاری نمایشگاه های حوزه فناوری اطلاعات از دادن شعارهای دهان پرکن و ادعاهای بزرگ به شدت پرهیز کنند، لیکن شواهد موجود که نشان می دهد گوشی شنوای این تجربیات نیست.
کارشناسان معتقدند استفاده از چنین القاب و عناوین تبلیغاتی و به دور از واقعیت نه تنها مرحله دوم برگزاری یک نمایشگاه را با شکست حتمی همراه می کند، بلکه موجب نوعی بی اعتمادی به تمامی نمایشگاه هایی می شود که تمام تلاش خود را برای برگزاری هرچه بهتر به کار می گیرند.
قرار بود دستاوردهای ۳۰ ساله کشور در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در این نمایشگاه عرضه شود لیکن گزارش های ارسالی از مشاهدات خبرنگاران حاضر، نشان می داد که یک سرویس دهنده وبلاگ ظاهراً از غرفه های ویژه به شمار می رفته که آن هم انصراف داده و جای تعجب داشت که گویی در ابعاد آن نمایشگاه شرکت مایکروسافت اعلام انصراف کرده که توجه خبرنگاران را به خود جلب کرد!
"اولین نمایشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات ITEX کیش روز گذشته در حالی افتتاح شد که مددی رئیس منطقه آزاد کیش در سخنرانی خود به دلیل بی‌‏نظمی‌‏ها و بی‌‏برنامگی‌‏های موجود از حضار عذر خواهی کرد.
نمایشگاه فناوری اطلاعات ایتکس تحت عنوان نمایشگاه دستاوردهای ۳۰ ساله جمهوری اسلامی ایران در حوزه ICT برگزارشد، اما چنان که باید نه تنها مناسب ظاهر نشد، بلکه تعداد کم شرکت‌‏کننده‌‏ها تنها در یک سالن بزرگ آنقدر حقیر به نظر رسید که در شأن کشور نبود."
جملات فوق مشاهدات یک خبرنگار از این مراسم بود. و اگر بخواهید از مراسم اختتامیه هم بدانید،‌ در خبرها آمده بود که "نمایشگاه فناوری اطلاعات کیش با عنوان آی تکس که به گفته مسوولان اجرایی آن می خواست جایگزین جیتکس دوبی شود در همان گام نخست بدون حضور مسوولان مهم ترین وزارت مرتبط با این بخش یعنی وزارت ارتباطات به پایان رسید."
آری این نیز جشن اختتامیه با شکوهی بود که با آن شکوه افتتاحیه و حتی قبل تر از آن به خوبی قابل درک و مشاهده بود.
صنعت نمایشگاهی ایران در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات با این رویه فقط پسرفت را تجربه می کند و اتفاقاً برگزاری نمایشگاه هایی از این دست، شرکت های داخلی را برای حضور در جیتکس امارات و کشورهای دورتر مصمم تر از گذشته نیز می کند.
این هم دستاوردی برای پایان نمایشگاهی که فقط نام بزرگی داشت!

منبع : موبنا
سید رضا موسوی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی itanalyze


همچنین مشاهده کنید