چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

آی‌تی به توسعه انسان می‌انجامد


آی‌تی به توسعه انسان می‌انجامد
وب ‌٣ یک دگردیسی تدریجی، اما بسیار سریع در اینترنت است؛ نه یک اینترنت دیگر.
ما در جهانی زندگی می‌کنیم که در آن تنها "تغییر" "ثابت" است. اگر بخواهیم مهمترین ویژگی عصر حاضر را در یک کلمه بیان کنیم، شاید مناسب‌ترین کلمه، "تغییر" باشد. سرعت و عمق تحولات در برخی عرصه‌ها آنچنان بالاست که تاریخ بشر تاکنون نظیر آن را به خود ندیده است. به طور خاص مرکز ثقل تحولات حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات ICT است.
حجم اطلاعات فنی بشر هر ‌٢ سال ‌٢ برابر می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که از سال ‌٢٠١٠ به بعد این زمان به ‌٧٢ساعت برسد.
اولین پیام کوتاه در انتهای سال ‌١٩٩٥ فرستاده شد و اکنون تعداد پیام‌های کوتاه فرستاده شده در هر روز با جمعیت کره زمین برابر است.
ارقام و بسیاری آمارهای دیگر از این قبیل به خوبی نشان می‌دهد که جهان در حال تجربه جدیدی است که "تغییر" عنصر اساسی و پایه آن است.
همین‌که به خودمان آمدیم می‌بینیم که اینترنت نیز صاحب شماره نگارش شده است. چند سال پیش بود که فردی با نام Dale Dougherty از وب ‌٢ سخن گفت که بی درنگ عملی نیز شد. این ایده در آغاز چندان جدی نبود تا اینکه در اواخر سال ‌٢٠٠٥ نخستین کنفرانس درباره وب ‌٢ برگزار شد و روشن گردید که این استاندارد با خود انقلابی به همراه دارد.
وب ‌٢ آمد تا هر کجا که به اشتراک گذاری داده‌ها لازم است به ما کمک کند و نتیجه آن را در بلاگ‌ها، دایره المعارف‌های اینترنتی و RSS feedها می‌بینیم که Wikipedia ،MySpace و YouTube نمونه‌های عملی آن‌ها هستند و از آنجا که این استاندارد جنبه‌های گوناگونی را پوشش می‌دهد، هنوز ارزش و سودمندی آن برای برخی روشن نیست. ما ناگزیریم که تاریخچه وب را به دو بخش تقسیم کنیم: امروز که وب ‌٢را داریم و دیروز که از وب ‌١استفاده می‌کردیم.
اما اکنون پرسش این است که وب ‌٣ دیگر چیست؟ البته هنوز خیلی زود است که بخواهیم با قاطعیت درباره آن صحبت کنیم. حتی وب ‌٢ هنوز از برخی جنبه‌ها در حال پیشرفت است.
هفت سال پیش، اولین بار پایه گذار وب آقای Tim Berners- Lee از عبارت Semantic Web( وب مفهومی‌) برای نسل آینده وب بهره گرفت.
وب مفهومی یک فضای وب است که کامپیوترها می‌توانند در آن مانند ما صفحه‌های وب را بخوانند.
وب سه بعدی فضایی است که می‌توانید بدون نیاز به حرکت از پشت کامپیوتر، درون آن قدم بزنید و ساختمان‌های آن را بازدید کنید.
وب رسانه‌ای فضایی است که می‌توانید با یک فایل رسانه‌ای فایل‌های دیگر را جستجو کنید. برای نمونه تصویری از یکی از نقاشی‌های مورد علاقه خود را به کامپیوتر می‌دهید و او تصاویر و فیلم‌های مرتبط با آن را پیدا می‌کند.
وب فراگیریک فضای وب است که همه جا وجود دارد؛ روی کامپیوتر شخصی، روی کامپیوتر جیبی، روی تلفن همراه و حتی روی لباس‌تان. حتی با ارتباط پنجره‌های اتاق‌تان و دریافت وضعیت هوا، پنجره‌ها در زمان لازم باز و بسته می‌شوند.
از بسیاری جنبه‌ها وب ‌٣ مانند یک بازی با ایده‌های گوناگون است که البته این ایده‌ها ریشه در زندگی واقعی ما دارند. شرکت‌های زیادی در حال پذیرفتن استانداردهای رسمی‌ وب مفهومی‌اند که روی توسعه جستجوی تصویری کار می‌کنند.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید