چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

خانه‌داری


خانه‌داری
● خوشبو کردن فضا و محیط خانه
برای خوشبو شدن فضا و محیط خانه می توانید در یک نعلبکی کمی ادوکلن خوشبو بریزید و یک حبه قند چهار گوش در آن بیندازید، طوری که ادوکلن را خوب جذب کند و قند خیس شود، سپس قند را آتش بزنید و وقتی ادوکلن تمام شد قند را خاموش کنید با این تدبیر فضای خانه بسیار معطر خواهد شد.
● رسوب زدایی کتری و سماور
برای از بین بردن رسوب آهکی درون کتری و سماور می توانید:
١ )کتری را داغ کنید و ناگهان مقداری آب یخ درون آن بریزید البته توجه داشته باشید که برای این منظور نباید کتری بسیار داغ شود که لحیم آن بریزد.
٢ )می توانید مقداری سرکه درون کتری بریزید و مدت ١٠ دقیقه بجوشانید و سپس آن را بشویید و خشک کنید.
٣ ) گوش ماهی یا فلس صدف را در کتری بیندازید تا آهک موجود در آب را جذب کند. قلوه سنگ نیز مفید است.
٤ ) در ظرف مورد نظر مقداری (متناسب با نوع ظرف) ٢ یا ٣ سیب زمینی رنده کنید و مدت نیم ساعت با آب درون آن، بجوشانید و بعد یک تکه زاج سفید کوبیده به آن اضافه کنید و نیم ساعت دیگر بجوشانید تا مشکل رفع شود.
٥ ) می توانید برای جرم گیری آن مقداری جوش شیرین (آب همراه جوش شیرین) را درون ظرف و روی شعله بگذارید و بعد اگر هنوز به طور کامل پاک نشده بود همین کار را تکرار کنید.
٦ ) برای این منظور مقداری آب درون کتری بریزید آن را در مدت نصف روز در جایخی یخچال قرار دهید. پس از گذشت مدت مذکور آن را درآورید و پس از خارج شدن یخ از آن، کتری رسوب زدایی می شود. (به شرطی که میزان رسوب ها زیاد حجیم نباشد).
● تمیز کردن ظروف سوخته
برای برطرف کردن آثار سوختگی ظروف می توان مقدار زیادی جوش شیرین در آن ریخت و با کمی آب آن را مرطوب کرد تا تمیز شود.برای زدودن لکه های چسبنده از ظروف نچسب هم می توانید از ٢ قاشق غذاخوری جوش شیرین و نصف فنجان سرکه و یک فنجان آب استفاده کنید.
● از بین بردن بوی داخل ماشین
بعضی اوقات با وجود این که پنجره های ماشین را باز می گذارید اما باز هم وقتی سوار ماشین می شوید بوی نامطبوعی به مشام می رسد. برای حل این مشکل مقداری جوش شیرین روی صندلی های ماشین بپاشید و بعد از ١٥ دقیقه با جاروبرقی صندلی ها را تمیز کنید یا یک ظرف سرکه یا آمونیاک را یک شب تا صبح، داخل ماشین بگذارید تا بوهای نامطلوب جذب سرکه و یا آمونیاک شود.
● نرم شدن دست ها در حین شستن ظروف
وقتی از مایع ظرفشویی استفاده می کنید دست های شما خشک و زبر می شود. برای حل این مشکل، مقداری جوش شیرین به مایع ظرفشویی اضافه کنید تا پس از شستن پوست، دستان شما آسیب نبیند.
● خوشبو کردن حمام
برای خوشبو شدن حمام کمی عطر یا روغن معطر روی حباب روشنایی داخل حمام بمالید زمانی که چراغ را روشن می کنید، گرمای ناشی از لامپ، عطر را در هوا پراکنده می کند و برای از بین بردن بوی فاضلاب یک چهارم تا یک دوم پیمانه جوش شیرین را در فاضلاب بریزید و یک دوم پیمانه سرکه سفید هم به آن بیفزایید و سپس در فاضلاب را بپوشانید.
گرد آوری و تنظیم آریا
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید