جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تغییر درونی نیاز به تلاش درونی دارد


تغییر درونی نیاز به تلاش درونی دارد
این روزها اصطلاحات رشد فردی، پیشرفت فردی و کمک به خود خیلی باب شده است. خیلی از کتاب‌ها و وب‌سایت‌ها را بر مبنای این موضوعات می‌بینیم. به نظر می‌رسد که مردم برای پیدا کردن راه‌حلی برای مشکلاتشان به درون خود رجوع می‌کنند و برای این منظور به دنبال اطلاعات، تکنیک‌ها، کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌هایی هستند که راه آن را نشانشان دهد. مردم فهمیده‌اند که رشد و پیشرفت فردی کیفیت زندگی آن‌ها را بالا می‌برد.
ذهن ناخودآگاه یکی از کلیدهای رشد و پیشرفت فردی است. با تغییر محتویات ذهن ناخودآگاه می‌توانید عادات و رفتارهایتان را تغییر دهید.
فرایند تغییر درونی نیاز به کار و تلاش درونی دارد. خواندن فقط کافی نیست، باید آنچه خوانده‌اید را تمرین کنید و این نیازمند زمان و تلاش است. چیزی به اسم پیشرفت فردی فوری وجود ندارد. هر تغییر درونی زمان می‌برد و برای آن باید انگیزه، تمایل، پشتکار و فداکاری داشته باشید. مقاومت‌های درونی و بیرونی را هم باید مد نظر قرار دهید. با شروع هر برنامه، رشد فردی اکثر افراد معمولا با مقاومت‌های درونی مواجه می‌شود که از عادات قدیمی‌و ذهن ناخودآگاه آن‌ها سرچشمه می‌گیرد. این مقاومت‌ها ممکن است از افراد دور و بر آن‌ها نیز باشد.
به اطراف خود نگاه کنید و ببینید مردم در موقعیت‌های مختلف چطور رفتار و عمل می‌کنند. به افرادی که در محل کار، خانه، سوپرمارکت، در اتوبوس، تاکسی یا در خیابان می‌بینید دقت کنید. حتی می‌توانید از افرادی که در تلویزیون با آن‌ها مصاحبه می‌شود یا در فیلم‌ها می‌بینید هم فایده ببرید.
ببینید مردم چطور حرف می‌زنند، چطور راه می‌روند، چطور واکنش می‌دهند و درنتیجه آن سایر افراد چطور با آن‌ها برخورد می‌کنند.
به نحوه استفاده افراد از صدای خود و واکنش آن‌ها به صدای دیگران دقت کنید. ببینید وقتی دیگران داد می‌زنند یا نرم و آرام صحبت می‌کنند شما چه احساسی پیدا می‌کنید. ببینید وقتی افراد عصبانی می‌شوند، ناراحت می‌شوند یا برعکس شاد و آرام هستند چه اتفاقی می‌افتد.
اگر چیزی که مشاهده می‌کنید را دوست ندارید، ببینید چرا و چطور آن را دوست ندارید و بعد رفتار خودتان را بررسی کنید تا ببینید شما هم همانطور رفتار می‌کنید یا خیر. با خود صادق و بی‌طرف باشید.
اگر متوجه شدید که شما هم بعضی از این رفتارهای نامطلوب را دارید، هر از گاهی به خودتان گوشزد کنید، آن وقت هر بار که چنین رفتاری نشان می‌دهید کاملاً از آن آگاهید و تمام تلاشتان را می‌کنید که چنین رفتاری از شما سر نزند.
در ذهنتان تجسم کنید که دوست دارید چطور برخورد کنید. وقتی با رفتار و عملی روبه رو شدید که دوست داشتید، سعی کنید به همان صورت رفتار کنید.
همچنین می‌توانید برخی از عادت‌های سابقتان را کنار گذاشته و عادت‌ها و رفتارهای جدیدی اتخاذ کنید. مداوم تغییراتی که باید انجام دهید را به خودتان یادآور شوید و برحسب آن رفتار کنید. هربار که دیدید مطابق آن عادت قدیمی‌رفتار کرده‌اید، تصمیمتان برای تغییر و بهبودی را به یاد بیاورید و بنابر آن رفتار کنید.
اگر زود نتیجه نگرفتید، ناامید و خسته نشوید. مهم نیست که چند بار شکست بخورید یا فراموش کنید که آنطور دلخواهتان رفتار کنید. پشتکار داشته باشید و هیچ‌وقت از تلاش دست نکشید و خواهید دید که چطور خودتان و زندگیتان کم کم تغییر می‌کند.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید