سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مناظره پیرامون افضلیت پیامبر اسلام


مناظره پیرامون افضلیت پیامبر اسلام
امام ابوعبدالله (ع ) بیاناتی قاطع و حجتهائی رسا دارد كه طی آنها حق را آشكار ساخته و عذر طرف را بریده است و ما در اینجا قسمتهائی از آنها را كه در واقع گوشهء دیگری از حیات علمی امام است و مملو از عبرتها و پندها می باشد و هیچ مسلمانی از دانستن آنها بی نیاز نیست , می آوریم .
ابوخنیس كوفی می گوید: در مجلس امام صادق (ع ) حضور داشتم . عده ای از مسیحیان هم در آنجا بودند . آنان مدعی بودند كه موسی و عیسی علیهما السلام و محمد (ص ) در فضیلت برابرند, چون هر سه دارای شریعت و كتاب آسمانی بوده اند.
امام صادق (ع ) فرمود: حضرت محمد (ص ) با فضیلت تر و داناتر است و خداوند آنقدر كه به او علم و دانش داده , به دیگران نداده است .
آیا در این مورد آیه ای از قرآن می توانید ارائه دهید؟ بلی , خداوند می فرماید:
(۱)<و كتبنا له فی الالواح من كل شیء موعظهٔ> (برای او در لوحها راجع به همه چیز اندرزی نوشتیم .) و دربارهء عیسی (ع ) می فرماید:
(۲)<ولاءُ بیّنَ لكم بعض الّذی تختلفون فیه > (من باید برای آنان برخی از آنچه را كه در آن اختلاف دارند توضیح دهم ).
و در حق حضرت محمد مصطفی (ص ) فرمود:
(۳)<و جِئنا بك شهیداً علی هولاء و نَزّلنا علیك الكتاب تبیاناً لكلِّ شی ء> (تو را بر اینان گواه آوردیم و بر تو كتاب فرو فرستادیم كه بیان و توضیح همه چیز است ).
و همچنین فرمود:
(۴(<لیعلم ان قد ابلغوا رسالاتِ ربّهم وأحاط بما لدیهم و أحصی كلَّ شیءٍ عدداً > (تا بداند كه آنان رسالتها و پیامهای پروردگارشان را رساندند و او آمار و رقم همه چیز را دارد.) به خدا سوگند, او از موسی و عیسی داناتر و با فضیلت تر بوده و اگر آنان در اینجا حاضر می بودند و سؤالاتی از من می كردند پاسخ می دادم ; اما من هم سؤالاتی می كردم كه آنان نمی توانستند , پاسخگو باشند. (۵) پس از آنكه امیرالمؤمنین (ع ) دروازهء دانش رسول خدا می باشد و فرزندان او هم وارث علوم و دانشهای اویند, پس امامان جملگی داناترین مردمند و از همه ـ اعم از پیامبران پیشین و دیگران ـ افضل و داناتر.

پی نوشتها:
الاعراف ۱۴۵
الزخرف ۶۳
النحل ۸۹
الجن ۲۸
بحار الانوار, ج ۱۰ ص ۲۱۵ استدلال امام چنین است كه پیامبر اسلام افضل و اعلم از موسی و عیسی و همهء پیامبران پیشین بوده و چون ما نیز وارث علوم و دانشهای او هستیم پس ما نیز از آن انبیا و رسولان اعلم وافضلیم .
النساء ۳
۷ النساء ۱۲۹
بحارالانوار, ج ۱۰ ص ۲۰۲
التوبه ۲۹
۰ التوبه ۶۰
۱ احتجاج طبرسی , ص ۱۹۷
۲ كافی , ج ۵ ص ۶۵
۳ معلوم می شود اینان یكبار هم جلوتر نزد امام آمده , ولی قادر به سخن و بحث نشده بوده اند.
۴ الحشر ۱۰
۵ الدهر ۸
۶ گواینكه همیشه افرادی پر مدعا و بی ادب وجود دارند كه پا از گلیم خود فراتر می گذارند و نسبت به بزرگان دین اسائهء ادب می كنند و ندانسته به آنان خرده می گیرند و كاتولیك تر از پاپ می شوند.
۷ یعنی انسان با وجود فقر و مسكنت خود و خانواده اش , دیگران را مقدم بدارد و هزینهء زندگی خود و];ّّ< خانواده را به آنها ببخشد و خود گرسنه بماند.
۸ الفرقان ۶۷
۹ الانعام ۱۴۱الاعراف ۳۱
۰ بنی اسرائیل ۳۱
۱ مؤلف در اینجا قسمتی از حدیث را حذف كرده است . مراجعه كنید به فروع كافی , ج ۵ ص ۶۸
۲ <وهَب لی مُلكاً لا یَنبغی لاِ حدٍ من بَعدی ...> (ص ۳۶.
۳ یوسف ۷۶
۴ الانعام ۱۶۰
۵ المائدهٔ ۲۷
۶ وسائل الشیعه , ج ۶ ص ۳۲۷; بحار الانوار,۴۷ ص ۲۳۸
منبع : سایت بلاغ
منبع : سایت پیامبر اعظم


همچنین مشاهده کنید