شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

خرافه های تغذیه ای


خرافه های تغذیه ای
برخی افراد به ویژه مبتلایان به قند خون تصور می کنند قندهای طبیعی و میوه های شیرین خشک شده نسبت به قندهای مصنوعی برای آن ها ضرری ندارد، بنابراین از این مواد مصرف می کنند.
به عنوان مثال این افراد چای خود را بدون قند اما با تعداد زیادی خرما یا کشمش می نوشند و خوشحال از این که روش سالمی را در پیش گرفته اند و حتی آن را به دیگران نیز پیشنهاد می کنند، این چنین می شود که در محافل مختلف افراد مبتلا به قند و به عبارتی دیابتی ها به جای قند و شکر با خرما یا کشمش پذیرایی می شوند.
اما بد نیست بدانید که هر چند به مصرف قندهای طبیعی توصیه می شود و متخصصان بر مصرف کم قند و شکر تا حد امکان تاکید دارند، اما نباید این نکته را فراموش کرد که برخی مواد قندی طبیعی نیز کالری بالایی دارند.
بنابه گفته محققان یک دانه خرما ۲۰ کالری و یک حبه قند ۱۰ کالری انرژی دارد یعنی انرژی یک عدد خرما دو برابر یک حبه قند می باشد.حال تصور کنید افرادی که چای خود را با چند خرما می نوشند چه میزان کالری وارد بدن خود می کنند؟
یا این که ۱۰۰ گرم توت خشک، عسل، کشمش، انجیر خشک و خرما که در پذیرایی ها و در ذائقه ما ایرانی ها جا باز کرده اند به ترتیب دارای ۳۶۰، ۳۰۰، ۲۹۰، ۲۷۰ و ۱۴۰ کالری انرژی هستند و انرژی ۱۰۰ گرم قند و شکر هم ۴۰۰ کالری است این ارقام یعنی مصرف بدون کنترل این مواد مخاطره آمیزتر از قند و شکر می باشد!
جالب این است که بسیاری از این افراد ناآگاهانه اقدام به تجویز برخی خوراکی ها برای خود و حتی دیگران می کنند و با حالتی حق به جانب و با اعتماد به نفس کامل، برخی مواد غذایی را با دیگری جایگزین می کنند!
شاید ما هم تا این لحظه تصور می کردیم که خرما و کشمش جایگزین مناسبی برای قند و شکر است، ضمن این که با مصرف این مواد از چاقی و اضافه وزن هم جلوگیری می کنیم؛ بنابراین پیشنهاد می شود با آگاهی کامل و با مشورت با متخصصان تغذیه و پزشکان مواد غذایی را مصرف کنید تا ناخواسته و ناآگاهانه دچار مشکل نشوید، فراموش نکنید سلامتی بزرگ ترین نعمت الهی است.

پناهنده
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید