جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

کلر، سدیم و پتاسیم سه ماده اصلی سلامتی


کلر، سدیم و پتاسیم سه ماده اصلی سلامتی
کلر و سدیم و پتاسیم سه ماده حیاتی هستند که باعث برقراری توازن بین مایعات بدن آدمی می باشند. این مایعات با پیروی از قوانی اسمزی مواد غذایی را از روده ها به داخل خون و از داخل خون به داخل سلولها می کشند. غیر از وظایف دیگری که به عهده دارند. این سه ماده معدنی قسمت عمده ای از ترشحات بدن را بر عهده دارند.
سدیم و پتاسیم از طریق اعصاب پیامها را می رسانند و کمک آنها انتقال موج عصبی در سرتاسر رشته عصبی است و کلر مسئول ترشح اسید کلریدریک معده می باشد که مهمترین عامل هضم غذایی است.
سدیم و کلر روزانه از طریق نمک طعام به بدن می رسند. پتاسیم از طریق سبزیجات، میوه جات و دانه های کامل مثل گردو، بادام، فندق و بادام زمینی و نیز از گوشت به بدن می رسد. (چون گوسفند از گیاهان تغذیه می کنند و گیاهان هم سرشار از پتایسم می باشند. لذا گوشت آنها پر از پتاسیم است).رابطه سبزیجات با پتاسیم که عضو مؤثر بر زندگی است
افرادی که از سبزیجات کمتری استفاده می کنند پتاسیم بدنشان کم می شود و سدیم آن زیاد می گردد و از طرفی هم روزانه مقداری پتاسیم از راه ادرار دفع می شود چون حفظ توازن برای ادامه زندگی لازم است، از این جا اختلالات کمبود پتاسیم پیدا می شود (اهمیت سبزیجات).
فعالیت بسیاری از آنزیمهای بدن مدیون وجود پتاسیم است. مثلاً برای انقباضات ارادی عضلات وجود پتاسیم لازم است بدون وجود پتاسیم، قند (گلوکز) قادر به تبدیل به انرژی نیست، و بدون پتاسیم نتواند به گلیکوژن تبدیل گردد، نیروی و انرژی بدن آدمی کم می شود. نیرو و انرژی بدن آدمی کم می شود. این توجه از کجاست که چنین نظمی را برقرار کرده است.
در موقعی که پتاسیم کم باشد سدیم به جای پتاسیم وارد سلولها می شود و با خود آنقدر آب به درون سلولها می کشد که باعث ترکیدن سلولها می شود. در نتیجۀ این جمع شدن مایعات داخل بافتها، ورم و آسیب عضلانی و بافتهای هم بند و سبب گسترش بافت جانشینی می شود. و بدن سنگینف متورم، پف کرده، بی حال، سست و دچار عدم کارآیی می گردد.
در درمان اِدم یا ورم به علت کمبود پتاسیم، دادن پتاسیم سبب برگشت ورم خواهد شد.
بالاترین ضربه کمبود پتاسیم متوجه قلب می شود. برای جبران کمبود پتاسیم روزانه بایستی از سبزیجات و میوه جات استفاده شود. ولی از خوردن قند و شیرینی جات بایستی پرهیز کرد. گندم طبیعی در هر ۱۰۰ گرم، ۸۰۰ میلی گرم پتاسیم دارد در صورتی که آرد سفید تصفیه شده اصلاً ۹% پتاسیم دارد (زیرا پتاسیم در پوست گندم است) شکر تصفیه نشده و ملاس چغندر مقدار بیشتری سدیم و پتاسیم دارند. در صورتی که شکر تصفیه شده از مقدار کمتری برخوردار است. منابع مهم پتاسیم، بادام زمینی، نخود، شلتوک برنج، سویا، جعفری، شاهی، سبوس گندم، کرفس، گل گندم، جو، لوبیا، پسته، فندق، گردو، سیب زمینی، لوبیا ریزه، عدس.
شادروان دكتر صانعی
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید