جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

هشدار؛ رواج خرافات در فوتبال


هشدار؛ رواج خرافات در فوتبال
باشگاه برق شیراز مدت هاست دچار بحران عدم نتیجه گیری شده است. تیمی که در ابتدای فصل صدرنشین بی رقیب لیگ برتر بود بعد از ۱۲ باخت پی درپی حالا به رده شانزدهم جدول سقوط کرده است. این وضعیت تا جایی پیش رفت که مدیران برق مجبور به تعویض سرمربی شدند، اما این کار نیز نتیجه ای در بر نداشت تا همه نگاه ها به مسئله خرافی جادو و جادوگر معطوف شود. این مسئله زمانی شکل جدی به خود گرفت که مهدی شیری هافبک بازیساز برق مصدوم شد. مدتی قبل هنگامی که شرایط در این باشگاه چندان بحرانی نشده بود، فردی به نام فرشید.گ مدعی شد که برق را طلسم کرده و اگر مسئولان باشگاه با او به توافق برسند می تواند آنها را از بحران خارج کند! اما مسئولان برق این پیشنهاد را رد کردند. مدتی بعد فرد مذکور مدعی شد می تواند باعث مصدومیت یکی از بازیکنان کلیدی برق شود. مصدومیت شدید شیری هفته قبل به وقوع پیوست. این ماجرا نشان دهنده نفوذ عمیق جادوگری و خرافات در فوتبال ایران است. متاسفانه مسائلی از این دست از دوره اول لیگ حرفه ای آغاز شد و دو تیم شهرستانی و یک تیم تهرانی برای موفقیت به این افراد روی آوردند. با وجود چنین مسائلی در فوتبال ایران، این مسئله همواره از سوی مسئولان تکذیب می شود، اما برخی از مربیان لیگ برتر و دسته یک هر کدام جادوگر مخصوص به خود را دارند و بعد از ناکامی در یک یا چند بازی با این افراد تماس می گیرند تا اصطلاحا طلسم تیم شان را باطل کنند.
● جادوگر سیار
چند سال پیش بود که فردی به نام امیر.الف به سرمربی وقت سایپا پیشنهاد همکاری داد. ثمره این همکاری دو نفره، صدرنشینی سایپا در چند هفته متوالی بود. اما بعد از اخراج یکی از بازیکنان از سوی سرمربی، بازیکن اخراجی با یک جادوگر دیگر! وارد مذاکره شد و تیم سابق خود را طلسم کرد و باعث سقوط این تیم از صدر جدول شد. مدتی بعد از این ماجرا مسئولان باشگاه سایپا متوجه اقدامات عجیب و غریب سرمربی خود شدند و وی را برکنار کردند. اما جناب سرمربی بعد از برکناری از باشگاه سایپا به تیم صنعت نفت آبادان و عقاب تهران رفت و در هر دو تیم جادوگر اختصاصی خود را به همراه داشت. هم اکنون نیز یکی از سرمربیان سابق ابومسلم که هم اکنون در لیگ برتر سرمربیگری می کند از این جادوگر سیار مشاوره می گیرد.
فرهاد کاظمی و علی پروین هر بار در مصاحبه هایی به وجود این افراد در فوتبال اشاره کرده اند.
اما ماجرای تیم سایپا با جادوگران به همین جا ختم نشد. در زمان سرمربیگری دایی این افراد با دایی تماس گرفتند و به او پیشنهاد همکاری دادند اما دایی با سفر به قم از علما برای مقابله با این جریان تقاضای کمک کرد. حضور جادوگران در کنار سرمربیان فوتبال تنها به تیم های ایرانی محدود نمی شود بلکه بسیاری از سرمربیان و تیم های معروف دنیا از مشاوره این افراد استفاده می کنند و در کنار تیم های ملی کشورشان مثل مکزیک و ژاپن حضور دارند.
راه چاره
با وجود اینکه استفاده از جادوگری برای رسیدن به اهداف مختلف، در اسلام به شدت نهی شده اما نفوذ این شیادان در فوتبال ایران هر روز گسترش می یابد.متاسفانه حضور این افراد در فوتبال تا امروز از سوی مسئولان تکذیب شده، در حالی که صرف تکذیب حضورشان تائیدی بر نبودشان در فوتبال ایران نیست. بهتر است با فرهنگ سازی گسترده در بین مربیان و بازیکنان آنان را نسبت به پیامدهای این قضیه آگاه کرد تا برای پیروزی و موفقیت تنها از روش های علمی و فوتبال استفاده کنند چرا که نفوذ همه جانبه جادوگران می تواند فوتبال ایران را به شدت تخریب کند.

زهرا صادقیان
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید