پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

توجیه نکنید!


توجیه نکنید!
توجیه ابزار کارآمدی برای تعبیر و تفسیر انواع و اقسام رفتارهای نامناسبی است که افراد از خود نشان می دهند.این ابزار از دوران کودکی برای ما کاربرد دارد! به عنوان مثال یک کودک در پاسخ به این که چرا دیوار را خط خطی کردی؟ می گوید: چون دعوایم کرده بودی! وقتی فرد وارد دبستان می شود کارآمدی توجیه هم بیشتر می شود. چرا نمره ریاضی ات خراب شده است؟ چون معلم سخت گرفته بود! اگر فرد در دوران نوجوانی و جوانی در اتلاف وقت خود افراط کند و از او بپرسند چرا چنین می کنی؟ می گوید: در دوره جوانی باید جوانی کرد و بس! ظاهرا از دید این افراد جوانی کردن مترادف است با کارهای نسنجیده کردن!
زمانی که فرد ازدواج می کند توجیه ابزاری برای مظلوم نمایی برای طرف مقابل می شود! چرا منزل نظافت نشده است؟ چون حوصله ام سررفته بود! چرا میوه نخریدی؟ پول کافی همراهم نبود، یادم رفت از بانک پول بگیرم!
در محل کار هم توجیه وسیله ای است که با آن در صورتی که زرنگ باشید می توانید مسئولتان را وادار کنید تا از خطاهای عمدی و سهوی شما چشم پوشی کند!
وقتی عصبانی هستید و هر چه دل تان می خواهد می گویید و هر چه نفس سرکش فرمان می دهد انجام می دهید باز توجیه برای هموار کردن خرابی ها به داد شما می رسد.وقتی از فرامین الهی هم پیروی نمی کنید و وظیفه بندگی خدا را انجام نمی دهید باز این توجیه است که می تواند وجدان شما را به صورت موقت آسوده کند.اما یادتان باشد که توجیه یکی از موثرترین سلاح های شیطان برای ایجاد غفلت در شما برای انجام کارهای نیکوست و یادتان باشد که گذر عمر و مرگ دو موردی است که توجیه پذیر نیست و اگر به این امر مهم توجه نداشته باشید دیگر زمانی برای جبران نخواهد بود.

ف- علوی
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید