جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

­نقش دوستاکسل در درمان سرطان پروستات


­نقش دوستاکسل در درمان سرطان پروستات
کارآزمایی‌های بالینی نشان داده‌اند که شیمی درمانی با ترکیب دوستاکسل و پردنیزون می‌تواند بقای مبتلایان به سرطان مقاوم به آندروژن پروستات را بهبود بخشد...
از جمله در مطالعه‌ای که در مرکز ملی سرطان کره انجام گرفت، پیامدهای درمان با دوستاکسل در بیماران کره‌ای مبتلا به سرطان مقاوم به هورمون پروستات بررسی شد و کارآمدی بالینی آن در شرایط خط اول و خط دوم مورد مقایسه قرار گرفت. در این مطالعه که به صورت گذشته‌نگر انجام پذیرفت، ۴۷ بیمار مبتلا به سرطان مقاوم به هورمون پروستات شرکت داده شدند. گروه خط اول شامل ۱۹ بیمار بود که قبلا تحت شیمی درمانی قرار نگرفته بودند و گروه خط دوم شامل ۲۸ بیمار بود که قبلا شیمی درمانی دریافت کرده بودند. تمام بیماران با m۲/mg ۷۵ دوستاکسل داخل وریدی هر ۳ هفته و ۵ میلی‌گرم پردنیزون دو بار در روز همراه با مسدود کردن (blockade) مداوم آندروژن درمان شده بودند. از ۴۷ بیمار شرکت داده شده در مطالعه در ۱۴ بیمار (۸/۲۹) آنتی‌ژن اختصاصی پروستات PSA نسبت به مقدار پایه حداقل ۵۰ افت کرد. افت PSA در گروه خط اول شایع‌تر وی تفاوت معنی‌داری نداشت (۱/۴۲ در مقابل ۴/۲۱؛ ۱۱۴/۰= P). پس از پیگیری به مدت میانه ۱۱ ماه (دامنه: ۲۴-۶ ماه) در گروه خط اول، در مقایسه با گره، خط دوم، مدت زمان بیشتری طول کشید تا PSA افزایش یابد (۴ ماه در مقابل ۲ ماه؛ ۰۱۵/۰ = p) و بقا طولانی‌تر بود (۱۷ ماه در مقابل ۱۰ ماه؛ ۰۳۷/۰ = p). از نظر سمیت هیچ تفاوتی بین دو گروه ظاهر نشد. در این مطالعه نتیجه گرفته شد که دوستاکسل در شرایط خط اول دارویی موثر و قابل تحمل برای بیماران کره‌ای مبتلا به سرطان مقاوم به هورمون پروستات است و کارآمدی محدودی دارد هر چند دوستاکسل در شرایط خط دوم نیز قابل تحمل است.


منبع:
Joung JY, et al.Docetaxel chemotherapy of Kerean patients with hormone–refractory cancer: comparative analysis between ۱st- line and ۲nd-line docetaxel.
ترجمه: دکتر دامون غضنفری املشی
منبع : هفته نامه پزشکی نوین


همچنین مشاهده کنید