شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

سلامت دهان و علایم هشدار


سلامت دهان و علایم هشدار
گاهی در مخاط دهانی می‌بینیم که رنگ در بعضی نقاط سفید شده است. با توجه به اینکه رنگ طبیعی در دهان معمولا صورتی است باید حتما به این تغییر رنگ دقت کرده و برای پیگیری به متخصص بیماری‌های دهان مراجعه کنیم تا علل احتمالی هر چه زودتر مشخص شود. این تغییر رنگ دلایل متعددی دارد که بررسی آن ضروری است. گاهی سفیدی‌ها به راحتی با یک گاز پاک می‌شوند و گاهی هم نه و به مخاط دهان چسبیده‌اند که هر مورد می‌تواند نشان‌دهنده بیماری خاصی باشد...
گاهی در مخاط دهان زخمی می‌بینیم که دردی هم ندارد. مثلا کناره‌های طرفی زبان یا کف دهان و یا هر نقطه دیگر دهان، در این مورد هم مراجعه به هنگام به متخصص می‌تواند اهمیت زیادی در تشخیص و درمان داشته باشد. گاهی یک ضربه به دهان باعث زخم می‌شود. مثلا گاز گرفتگی که معمولا بعد از ده روز تا دو هفته خوب می‌شود که اهمیت خاصی ندارد ولی اگر بیشتر از این مدت بماند حتما مراجعه ضروری می‌شود. گاهی در مخاط دهان برجستگی‌هایی می‌‌بینیم که از قبل نبوده و طی مدت کوتاهی در حال بزرگ شدن است. در این مورد هم مراجعه به متخصص می‌تواند در درمان کمک کننده باشد. گاهی بعضی از این برجستگی‌ها سال‌ها با شماست و تغییری هم در اندازه نکرده است. در عین حال که این نوع می‌تواند چندان مهم نباشد ولی معاینه آن ضروری است. بعضی اوقات در دهان متوجه می‌شویم که تاول بزرگ یا کوچک ایجاد شده است که بعد از یک مدت کوتاهی پاره می‌شود و گاهی می‌تواند احساس سوزش ایجاد کند و گاهی هم علامتی ندارد. مراجعه به موقع می‌تواند در درمان سریع این بیماری‌ها هم مهم باشد. گاهی در مخاط دهان قرمزی می‌بینیم.
این قرمزی می‌تواند ناشی از حساسیت باشد. مثلا خمیر دندان مورد استفاده خود را عوض کرده‌ایم. بعد از مدتی می‌بینیم رنگ لثه یا مخاط دهان قرمز شده است. این مساله می‌تواند به خاطر مواد حساسیت‌زای درون این خمیر دندان باشد. همچنین ممکن است با خوردن غذا یا آشامیدنی داغ سوختگی مختصری در مخاط ایجاد شود که این موارد معمولا با حذف این عوامل برطرف می‌شود. گاهی می‌بینیم قرمزی بدون علت ایجاد شد که مراجعه به هنگام می‌تواند از شرایط متعاقب آن پیشگیری کند.گاهی زیر دندان مصنوعی قرمزی ایجاد شده که با سوزش در اکثر مواقع همراه است. معمولا در این مورد قارچ ایجاد کننده این قرمزی است و با معاینه و درمان به موقع این مورد رفع می‌شود. بعد از خوردن آنتی‌بیوتیک این قرمزی در دهان ایجاد می‌شود. گاهی در مخاط دهان چیز خاصی مشاهده نمی‌کنیم ولی سوزش منتشر یا سوزش نقاط خاصی از دهان (مثلا زبان) داریم که دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد. مثلا دیابت و یا قارچ به خصوص قارچ‌های زیر دندان مصنوعی. در مواردی هم علل روحی و روانی عامل آن است.

دکتر آرش منصوریان
متخصص بیماری‌های دهان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید