جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۹نکته درباره کتوپروفن


۹نکته درباره کتوپروفن
۱) کتوپروفن یک داروی ضد التهابی غیراستروییدی رایج است. از این دارو برای تسکین درد و کاهش التهاب آرتریت روماتویید و استیوآرتریت (آرتروز) در بالغین استفاده می‌شود.
۲) موارد دیگر مصرف این دارو عبارت‌اند از: سردردهای عروقی (مثل میگرن)، مشکلات قاعدگی، حملات حاد نقرس و دیگر مشکلات التهابی غیرروماتیسمی.
۳) قرص‌های کتوپروفن را باید همراه غذا با یک لیوان پر از آب خورد. تا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پس از مصرف دارو نباید دراز کشید چرا که ممکن است به بیمار آسیب بزند. قرص‌های طولانی رهش را باید یکجا بلعید و خرد کردن، شکستن، یا جویدن آنها ممنوع است.
۴) اگر روزی یک بار کتوپروفن مصرف می‌کنید و یک نوبت را فراموش کرده‌اید، اگر بیش از ? ساعت تا نوبت بعدی باقی مانده است، نوبت فراموش شده را مصرف کنید. در غیر این صورت آن را رها کرده و به برنامه دارویی منظم تان بازگردید. اگر بیش از یک نوبت در روز کتوپروفن می‌خورید، به محضی که نوبت فراموش شده را به یاد آوردید آن را مصرف کنید، مگر اینکه تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده باشد. مقدار دارو را دو برابر نکنید.
۵) در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف کتوپروفن، پزشکتان را مطلع سازید: حساسیت به آسپرین یا دیگر داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی، بارداری یا شیردهی، مصرف داروهای دیگر، به ویژه دیگر داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی، (مثل ناپروکسن، آسپیرین)، ضدانعقادها (رقیق‌کننده‌های خون، مثل وارفارین)، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد سرطان، تریامترن یا داروی ضد تشنج، سابقه یا ابتلا به پولیپ‌های بینی مرتبط با آسم زخم یا التهاب دستگاه گوارش هموفیلی یا دیگر مشکلات خون‌ریزی دهنده نارسایی مغز استخوان زخم‌های دهانی پرفشاری خون یا بیماری‌های کبدی یا کلیوی.
۶) پیش از هر نوع عمل جراحی یا کارهای دندانپزشکی سایر پزشکان را از اینکه کتوپروفن مصرف می‌کنید مطلع سازید.
۷) اگر دچار خشکی دهان شدید با جویدن آدامس یا مکیدن آب نبات یا نوشیدن چند جرعه آب آن را تسکین دهید.
۸) اگر حساسیت به نور مشکل ساز شده است از آفتاب مستقیم ساعت ?? صبح تا ? بعدازظهر اجتناب کنید و از لوسیون‌های ضدآفتاب با قدرت محافظتی (اس‌پی‌اف) حداقل ?? برای مناطق در معرض آفتاب استفاده کنید.
۹) تا پیش از مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو رانندگی کنید یا در فعالیت‌های خطرناک شرکت کنید. این دارو در برخی موجب گیجی، سرگیجه یا خواب آلودگی می‌شود.

دکتر هومن خلیقی
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید