جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دیابت پنهان یعنی چه؟


دیابت پنهان یعنی چه؟
در مورد دیابت پنهان پرسیده بودید. قبل از پاسخ به شما بهتر است با برخی مفاهیم آشنایتان کنم...
اگر شما برای آزمایش قند خون مراجعه کنید و قند ناشتای شما زیر ۱۰۰ باشد یک فرد نرمال هستید و نگرانی از بابت بیماری‌ دیابت ندارید. اما اگر این عدد (قند ناشتای صبح) از ۱۲۶ بالاتر باشد و یا پس از مصرف ۷۵ گرم گلوکز ـ شربت قندی که به شما می‌خورانند ـ این عدد بالای ۲۰۰ باشد مبتلا به دیابت هستید. بعضی اوقات قند بالای ۲۰۰ به همراه علایم پرنوشی وپرادراری است. اما در میان این دو گروه (سالم و بیمار) افرادی وجود دارند که قند خونشان در محدوده وسط یعنی بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ است. این گروه را که بعدا قرار است دیابت بگیرند افراد پری دیابت یا دچار اختلال در تحمل گلوکز می‌نامیم که نیازمند درمان نیستند و باید با اصلاح شیوه زندگی خود و کاهش وزن و ترک عادات غلط تغذیه‌ای از ابتلای زودرس به دیابت پیشگیری کنند. متاسفانه شیوع چاقی در جوامع امروز باعث شده بسیاری افراد در گروه مبتلایان به دیابت و یا در مرحله قبل آن قرار داشته باشند و به نشانگان متابولیک دچار باشند.
وقتی افراد دارای قند خون بین ۱۰۰ تا ۱۲۶ هستند، هیچ علامتی ندارند و حتی تا موقعی که قند خون به حدود ۱۸۰ نرسد نیز به دلیل آنکه از ادرار دفع نمی‌شود و با خودش آب دفع نمی‌کند، فرد حس تشنگی ندارد و چون نیازمند به نوشیدن آب ویا دفع زیاد ادرار نمی‌شود و علامتی ندارد به پزشک مراجعه نمی‌کند. این در حالی است که قند بالای موجود در خون، به طور پنهانی مشغول صدمه رساندن به بافت‌های بدن است. در این حالت است که بیماری دیابت، به طور پنهانی به چشم‌ها، کلیه، عروق و اعصاب شما آسیب می‌رساند.
گاهی به طور اتفاقی با یک آزمایش خون متوجه بالا بودن قند می‌شویم و گاهی شما به خاطر مشکلات چشمی و یا درگیری عروق و اعصاب پا به پزشک مراجعه می‌کنید و هرگز نمی‌دانید این بیماری مرموز چگونه از حدود یک دهه پیش، به طور پنهانی به شما آسیب رسانده است.
می‌دانید راه‌حل این مشکل چیست؟ الگوهای ارزیابی سلامت دنیا توصیه می‌کنند افراد بالای ۴۵ سال، هر سه سال یک آزمایش قند خون بدهند. گروه‌هایی که وزن بالا دارند و یا مبتلا به فشار خون بالا هستند و یا خانم‌هایی که در دوران بارداری، به افزایش قند خون و دیابت بارداری دچار شده و یا گروهی از خانم‌ها که اختلال تخمک‌گذاری دارند باید حتی در سنین کمتر با فاصله‌های کوتاه‌تر از نظر قند خون بررسی شوند و آزمایش بدهند.
اگر قند بالای خون این افراد شناسایی شود، در واقع با اقدام به موقع دیابت پنهانی کشف شده و از عوارض آن مصون می‌مانند.

دکتر حمیدرضا ذاکری
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص غدد و متابولیسم
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید