جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۱۵ بهمن: در شهر چه گذشت؟!


۱۵ بهمن: در شهر چه گذشت؟!
در صف‌های نه چندان بلند عابربانک‌ها گاهی اوقات می‌توان کاربرانی را مشاهده کرد که آنقدر سرشان را به دستگاه نزدیک می‌کنند که کم مانده بینی‌شان با صفحه کلید یا صفحه نمایشگر عابر بانک برخورد کند.
در چنین مواقعی به یاد داشته باشید که به هیچ‌وجه قضیه خنده‌داری وجود ندارد؛ زیرا تا چند لحظه دیگر شما هم مانند شخصیت‌های رمان کوری ساراماگو دچار ضعف دید خواهید شد و قادر به دیدن صفحه نمایشگر و صفحه کلید‌ها نخواهید بود.
ماجرا از این قرار است که رنگ‌ اعداد صفحه کلید این عابربانک‌ها از بین رفته و آفتاب تندی هم که مستقیم در صفحه نمایشگر افتاده، دیدن نمایشگر را مشکل کرده است. باید اشخاصی را تصور کنید که می‌خواهند رقم جابه‌جایی وجه را وارد کنند و در نبود اعداد واضح و مشخص صفحه کلید دست و پایشان می‌لرزد.
● شکلات‌های تقلبی
از قدیم و ندیم گفته‌اند که ارزان فروشی بی‌دلیل نیست و در صورتی که جنسی به طور غیرمنطقی ارزان فروخته می‌شود، باید به کیفیت آن شک کرد. یکی از نمونه‌های ارزان‌فروشی غیرمنطقی که اخیرا در برخی فروشگاه‌ها شایع شده ، حراج شکلات است.
در برخی فروشگاه‌ها تبلیغات فروش شکلات با ۵۰ درصد تخفیف یا ارائه یک شکلات مجانی در مقابل خرید هربسته شکلات به چشم می‌خورد. این در حالی است که گاهی شکلات‌های تاریخ گذشته یا تقلبی با استفاده از این شگرد به خریداران فروخته می‌شود.
به همین دلیل بهتر است خریداران فقط از فروشگاه‌های شناخته شده و معتبر خرید کنند و در صورت مشاهده چنین تبلیغاتی حتما تاریخ مصرف شکلات‌ها را بررسی کنند و از تقلبی نبودن آنها اطمینان حاصل کنند.
البته در برخی موارد هم تبلیغات در مورد شکلات‌هایی که برچسب تایید وزارت بهداشت را دارند انجام می‌شود که در این صورت می‌توان با اطمینان بیشتری آنها را خریداری کرد.
● سیستم کند‌ شتاب
چند سالی است که بانک‌ها به سیستم‌های شبکه‌ای مجهز شده‌اند که نقل و انتقال‌های بانکی را سریع و راحت‌تر کرده است. اما گاهی اوقات معایب تکنولوژی در مورد این سیستم‌ها نیز صدق می‌کند و در عمل هیچ‌کاری پیش نمی‌رود.
برای نمونه، این اواخر در پی قطعی‌های مداوم شبکه شتاب، به یکباره کارمند‌ان بانک‌ها دست‌ از کار کشیده و شهروندان نیز چاره‌ای جز صبر ندارند. در این مواقع، سیستم کند یا قطع شده شتاب در عمل اغلب فعالیت‌های بانکی را فلج کرده و گاهی برای چند ده دقیقه شهروندان را پشت باجه‌ها مستاصل نگاه می‌دارد.
این در حالی است که هر سیستم‌ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در قرن بیست و یکم به وسیله‌ شرکت‌های خاصی پشتیبانی می‌شود تا سیستم‌ها و شبکه‌ها بتوانند بیشترین کارآیی را داشته و کمتر از کار بیفتند.
به هر حال چنانچه از کار افتادن شبکه‌های رایانه‌ای بانک‌ها همچنان به همین منوال ادامه پیدا کند همانطور که در تصویری که مهدی خاندان برای ما ارسال کرده مشاهده می‌کنید که شهروندان به جای انجام کار‌های بانکی باید ساعت‌های متمادی در بانک‌ها معطل شوند و کاری از پیش نرود.
● راهبندان پیاده‌رویی
برای شهروندان کلانشهر‌ها، ترافیک معضلی است که همیشه وجود دارد. این در حالی است که گاهی علاوه بر خیابان‌ها و بزرگراه‌ها، پیاده‌رو‌ها نیز دچار ترافیک می‌شوند و عابران برای فرار از این بار ترافیکی به خیابان پناه می‌آورند. یکی از عوامل ایجاد ترافیک پیاده‌رویی، پارک خودرو در پیاده رو است.
با توجه به اندازه خودرو، پارک آن در پیاده‌رو‌هایی که عرض‌شان بسیار کم است، موجب سد شدن راه عابران می‌شود. متاسفانه برخی از رانندگان به دلیل کمبود جای پارک یا عجله زیاد، خودرو را به صورت عمود بر پیاده‌رو پارک می‌کنند و عابران باید برای ادامه مسیر وارد خیابان شوند.
البته ماموران راهنمایی و رانندگی با این تخلف برخورد می‌کنند و برخورد جدی‌تر احتمال تکرار این تخلف را کاهش خواهد داد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید