جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ماهواره‌ها در تعقیب سارقان!


ماهواره‌ها در تعقیب سارقان!
بریتیش تلکام غول مخابراتی انگلستان چند سالی است با استفاده از فناوری ماهواره‌ای خواب راحت را بر دزدان اتومبیل‌ها حرام کرده و به مالکان انواع اتومبیل در مواقع سرقت خدمات ردیابی ارایه می‌‏دهد. این شرکت از سه سال پیش سرویس جدیدی راه‌‏اندازی کرده است که در صورت به سرقت رفتن اتومبیل، امکان ردیابی آن از طریق ماهواره فراهم می‌‌شود. در سرویس جدید که به BT TRACKIT معروف است، از یک کارت هوشمند استفاده می‌‏شود که راننده آن را در کنار سوئیچ ماشین نگهداری می‌‏کند. این کارت هوشمند هنگام روشن کردن ماشین به وسیله یک کارتخوان شناسایی می‌‏شود. در صورتی که راننده هنگام رانندگی کارت هوشمند را به همراه نداشته باشد کارتخوان یک دستگاه ویژه گیرنده- فرستنده خودکار را که در اتومبیل پنهان شده فعال می‌کند و یکی از مراکز تماس بریتیش تلکام، مسئله را به صاحب اتومبیل و پلیس اطلاع می‌‏دهد.
این سیستم می‌‏تواند موتور اتومبیل را از راه دور از کار بیاندازد. سیستم مذکور نه تنها باعث افزایش سرعت پاسخگویی پلیس می‌‏شود؛ بلکه شرکت‌‏های بیمه را مجبور می‌کند که هزینه بیمه اتومبیل‌‏های مجهز به این سیستم را کاهش دهند. این سیستم که با هزینه اولیه ۳۵۰ پوند و هزینه اشتراک سالیانه ۶۰۰ تا هزار پوند نصب می‌شود، در حال حاضر در ۲۷ کشور اروپایی در دسترس است.
● USB به جای سوئیچ
اکنون بیش از یک دهه است که استفاده از سوئیچ برای روشن کردن اتومبیل منسوخ شده و به جای این کار از دکمه استارت و دیگر فناوری‌های نوین استفاده می‌شود. از جمله این فناوری‌ها پورت‌های متنوع USB است.
برای مثال، شرکت مزدا در بسیاری از تولیدات خود از ابزار USB به عنوان استارت استفاده می‌کند. در یکی از این اتومبیل‌ها که SASSAU نام دارد و مخصوص جوانان طراحی شده یک کلید USB و پورت رابط به رانندگان امکان می‌‏دهد که هارد اتومبیل خود را به طور دلخواه تنظیم و فایل‌‏هایی را روی آن دانلود کند. کارشناسان می‌‏گویند این فناوری با نگرانی‌‏های خاص خود همراه است، زیرا اطلاعاتی که راننده به اتومبیل می‌‏دهد قابل کپی‌‏کردن و سرقت است و اگر کسی به آن اطلاعات و داده‌‏ها دست یابد می‌‏تواند اتومبیل را به سرقت ببرد. با وجود این نگرانی‌هایی از این قبیل باعث کاهش استفاده از چنین ابتکاراتی نشده است.
● نمایشگرهای پیشرفته
یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر بسیاری از خودروهای نسل جدید نمایشگرهایی است که اطلاعات جانبی مورد نیاز کاربران را در دسترس رانندگان قرار می‌دهند. امروزه دهها نوع از این نمایشگرها با امکانات و قابلیت‌های متنوع در درون اتومبیل‌ها به کار گرفته می‌شوند. برای مثال، شرکت شارپ صفحه‌ نمایش رنگی ۳ بعدی را طراحی کرده است که می‌توان با استفاده از انگشتان دست آن را کنترل کرد و از آن به عنوان راهنمایی کارآمد در مسیرهای داخل و خارج شهر بهره برد.
صفحه رنگی با قابلیت تفکیک و جزییات فراوان و نمایش ۳ بعدی اطلاعات توسط این دستگاه از جمله نقاط قوت آن محسوب می‌شود. نمایشگر مذکور از نوع لمسی است و انگشتان شما فقط با لمس صفحه نمایشگر یاد شده می‌تواند از طریق نقشه‌های دیجیتالی به قسمت‌های مختلف شهر برود. در این صورت می‌توانید از کوتاه‌ترین مسیر و در حداقل زمان به مقصد برسید.
منبع : هفته نامه بزرگراه فناوری


همچنین مشاهده کنید