شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

هنگام خرید لوازم خانگی به برچسب مصرف انرژی توجه کنید


هنگام خرید لوازم خانگی به برچسب مصرف انرژی توجه کنید
استفاده از برچسب مصرف انرژی روی وسایل خانگی، مزایا و فواید گوناگونی برای جامعه، مصرف‌کنندگان و سازندگان این‌گونه وسایل دارد. امروزه در بیش از ۷۵ درصد از کشورهای جهان معیارها و استانداردهای مصرف انرژی رعایت می‌شود...
در کشور آمریکا میزان مصرف برق در رایانه خانگی۱۵۰، تلویزیون۲۵۰، مایکروفر ۳۰۰، ماشین ظرف‌شویی ۶۵۰، اجاق آشپزی برقی ۷۰۰، فریزر ۸۰۰، ماشین لباس‌شویی ۹۵۰ و در یخچال ۱۱۰۰ کیلو وات ساعت در سال است. در ایران نیز در بین همه لوازم خانگی به ترتیب یخچال، ماشین لباس‌شویی، فریزر و ماشین ظرف‌شویی بیشترین مصرف برق را در یک خانه متوسط به خود اختصاص می‏دهند. توجه به این نکته بسیار مهم است که وسیله خریداری شده چه مقدار مصرف انرژی دارد. توجه به این موضوع کاهش هزینه انرژی مصرفی در خانوار‌ها را به همراه دارد و آلودگی محیط زیست را کاهش می‏دهد. همچنین هموطنان بیشتری می‏توانند از انرژی برق بهره ببرند. این برچسب برای سایر انرژی‏ها به خصوص گاز نیز وجود دارد.
بخش‌های اول تا سوم برچسب مصرف انرژی که روی وسایل برقی نصب شده است در تمامی این وسایل مشترک و به ‌ترتیب نشان‌‌دهنده علامت تجاری شرکت سازنده، نام شرکت سازنده و مدل دستگاه است. بخش چهارم برچسب انرژی که از اهمیت خاصی نیز برخوردار است از ۷ فلش رنگی (از سبز پررنگ تا قرمز تیره) که روی هر یک از آنها یک حرف لاتین از A تا G‌ درج شده تشکیل شده است که هر حرف و هر فلش رنگی نشانگر درجه‌ای از مصرف انرژی دستگاه است. حرف A نشانگر کمترین مصرف انرژی و بیشترین کارایی و حرف G نشانگر بیشترین مصرف انرژی و کمترین کارایی دستگاه است بنابراین هرچه رتبه دستگاه بیشتر باشد کارایی آن نسبت به میزان انرژی که مصرف می‌کند، بیشتر است. برچسب انرژی در واقع به خریدار کمک می‌کند که در هنگام خرید، وسیله‌ای را انتخاب کند که در مقایسه با سایر وسایل موجود، مصرف انرژی کمتر و کارایی بیشتری داشته باشد.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید