جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

۱۴ بهمن: در شهر چه گذشت؟!


۱۴ بهمن: در شهر چه گذشت؟!
طبق آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، پارک کردن در حریم تابلو‌های پارک ممنوع، مجاز نیست
اما گاهی با وجود اینکه هیچ تابلویی کنار کوچه و خیابان مشاهده نمی‌شود، ماموران اقدام به جریمه خودرو‌های پارک شده می‌کنند. گاهی هم در مقابل اعتراض رانندگان این پاسخ شنیده می‌شود که در این محل همه می‌دانند که پارک کردن ممنوع است.
این موضوع را تعداد زیادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر عنوان کرده‌اند. این شهروندان ضمن تقدیر از اجرای طرح انضباط اجتماعی در مناطق مختلف شهر که منجر به روان شدن ترافیک شده است، خواستار بررسی خیابان‌ها و کوچه‌های شهر شده‌اند تا در آینده‌ای نزدیک تابلوهایی که در معابر غیبت غیر موجه دارند به محل خدمت خود بازگردند.
البته رانندگان نیز باید توجه داشته باشند که وجود خط ممتد در منتهی الیه خیابان به معنای ممنوع بودن توقف روی آن است.
● تحویل در محل با شرایط ویژه
ارسال خواربار مورد نیاز مشتری به در منازل یکی از اقدامات خوبی است که برخی از مغازه‌ها انجام می‌دهند. این سرویس به نفع مشتریان به ویژه آنهایی است که برای خروج از منزل دچار مشکل هستند.
برای مثال سالمندان از این طریق می‌توانند بدون دردسر مواد غذایی و دیگر مایحتاج خود را تهیه کنند. این در حالی است که در برخی مغازه‌ها حداقلی برای سفارش مشتری در نظر گرفته شده است و در صورتی که هزینه سفارش مشتری زیر حداقل تعیین شده باشد، ارسال سفارش‌ به در منزل انجام نمی گیرد.
البته توجیه سوپرمارکت‌ها این است که ناچارند برای رسیدگی به همه مشتریان چنین محدودیت‌هایی را در نظر بگیرند اما در مقابل مشتریانی که تنها به یک جنس نیاز دارند دچار مشکل می شوند. خوب است که مغازه‌ها دست‌کم در مورد مشتریان ثابت خود کم لطفی نکرده و سفارش‌های جزئی آنها را نیز قبول کنند.
● برگ نارنجی چای
در نگاه نخست به نظر می‌رسد بوته‌ها و درختان شهر صاحب برگ‌های جدیدی شده‌اند که در باد به دور خود می‌چرخند اما به خرج دادن کمی دقت نشان می‌دهد که تمام این برگ‌های نارنجی چیزی نیستند به جز چای‌های کیسه‌ای مصرف شده‌ای که تعدادی از شهروندان بی‌مسئولیت و ناآگاه از قوانین زندگی اجتماعی آنها را به بوته‌ها آویزان کرده‌اند.
به هر حال، انداختن زباله در سطل‌های زباله‌ جزء الفبای ادب و فرهنگ است. حال آنکه هنوز هم برخی شهروندان به خود اجازه می‌دهند زباله‌ها را در هر حالتی رها کنند و مناظر زشتی همچون آنچه در تصویر مشاهده می‌کنید پدید آورند.
به احتمال زیاد وحید میرزایی این عکس را برای ما ارسال کرده تا بگوید چرا همانطور که با پرتاب کننده‌های زباله از خودرو‌ها برخورد می‌شود با زباله‌انداز‌های پیاده برخورد نمی‌شود. به طور حتم آلوده کردن محل گذر دیگران باید مشمول قوانین و برخورد‌های قهر‌آمیز پلیس باشد.
● راه راه مظلوم
خطوط عابرپیاده همانطور که پیش‌تر نیز در ستون در شهر چه خبر از آنها یاد کرده بودیم جزء مظلوم‌ترین علائم راهنمایی و رانندگی هستند. برای نمونه، همانطور که در تصویری که یکی از شهروندان برای ما ارسال کرده مشاهده می‌کنید، حتی ایستگاه اتوبوس هم هیچ توجهی به آن ندارد.
ایستگاه اتوبوس در چند متری خط عابر پیاده قرار دارد و در طول روز بار‌ها و بار‌ها اتوبوس‌ها هنگام رسیدن به آن، مسیر رهگذران را سد می‌کنند. این موضوع در شرایطی رخ می‌دهد که مسئولان راهنمایی و رانندگی کشور در حال فرهنگ‌سازی برای استفاده بیشتر شهروندان از خطوط عابر پیاده هستند.
به طور حتم رویداد‌هایی از این دست می‌تواند این خطوط راه‌‌راه را با بی‌توجهی‌های بیشتری از سوی شهروندان روبه‌رو کند و دست آخر بخش ارتوپدی بیمارستان رونق یابد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید