جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شبکه ملی فیبرنوری ‌در ایران


شبکه ملی فیبرنوری ‌در ایران
فیبر نوری، تکنولوژی ای برای انتقال سریع اطلاعات و دسترسی آسان به منابع گسترده اطلاعات است که از ویژگی های منحصر به فرد آن می توان به امنیت بسیار بالای آن ( چه در حوزه حفظ ارتباطات و چه در حوزه حفاظت اطلاعات) اشاره کرد. این ویژگی دسترسی به یک شبکه فیبر نوری ملی را برای تمامی کشورها به یک امر اجتناب ناپذیر تبدیل کرده است.
در ایران شبکه ملی فیبر نوری پس از ۱۰ سال به نتیجه نهایی رسید و از آنجا که تمامی ارتباطات کشور در تلفن ثابت، تلفن همراه و بخشIT‌ الزاما از این شبکه عبور می‌کند، هرگونه عقب‌ماندگی در آن‌ ‌به معنی توقف توسعه ارتباطات کشور است.‌‌
بر این اساس شبکه ملی فیبر نوری (با مدیریت هوشمند و توانائی کنترل کیفیت‌ ‌و ترافیک شبکه ) که تا سال ۸۴ تنها ۵۶ هزار کیلومتر بود؛ هم اینک به ۱۲۰ هزار کیلومتر افزایش یافته است.
همچنین با ایجاد این شبکه که همه مرز های کشور را پوشش می دهد و با توجه به موقعیت‌ ‌جغرافیایی بی‌نظیر کشور، ایران توانسته است به محور منطقه‌ای ارتباطات تبدیل شده و به راحتی به شبکه سایر ‌‌ ‌کشورها متصل شود.
هم اکنون ارتباط فیبر نوری ایران با کشورهای آذربایجان، ارمنستان، امارات، ترکمنستان و عراق برقرار است؛ علاوه بر این، شبکه ملی فیبر نوری ایران از طریق خطوط بین المللی ‌TAE‌ - که از جاده ابریشم می گذرد - تمامی کشورهای آسیای میانه را به شبکه جهانی وصل می کند .‌
● جنگ الکترونیک
یکی دیگر از قسمت هایی که بر اثر رشد علمی- پژوهشی در کشور ایجاد شده است، گسترش سامانه‌های پیشرفته جنگ الکترونیک است. ‌
پیشرفت‌های سریع، مبتکرانه و هوشمندانه صنایع الکترونیکی و مخابراتی، حاصل رشد سطح علمی و تلاش متخصصان متعهد و خلاق صنعت دفاعی در حوزه های حساس و مهم الکترونیک، اپتوالکترونیک، میکرو الکترونیک، مخابرات، اپتیک، لیزر و سیستم‌های جنگ و ضد جنگ الکترونیک است. ‌
نصب و راه اندازی سامانه های مخابراتی و سامانه های امنیت الکترونیکی، مخابراتی و جنگ الکترونیک نشان از پیشرفت این پدیده دارد.
از آنجا که امروز و در آینده، تهدیدات بر محور سامانه‌های هوشمند و الکترونیکی استوار است، وزارت دفاع، سرمایه‌گذاری گسترده‌ای برای افزایش توان علمی- تخصصی جهت دستیابی به نوآوری وفناوری های پیشرفته در این زمینه انجام داده است .
یکی از این دستاوردها، طراحی و ساخت سامانه ی برج مراقبت سیار است. سامانه مذکور، یک سامانه پیشرفته است که دارای قابلیت گیرندگی تعیین موقعیت ماهواره‌ای GPS(‌‌) اعلام حریق، برق اضطراری با استفاده از باتری و شارژر، کنترل ارتباطات صوتی، هواشناسی با نمایش‌گر دیجیتالی، پردازش شرایط جوی و حمل و نقل آسان است.
این دستاورد از آنجا در خور توجه است که ساخت و تولید رادیوهای هوایی و زمینی از پیچیدگی و حساسیت خاصی برخوردار بوده که با ساخت فرستنده - گیرنده‌های هوایی، هواپیماهای جنگنده، ترابری و بالگردهای کشورمان می توانند به سامانه‌های پیشرفته جنگ الکترونیکی مجهز شوند . باید توجه کرد که این سامانه‌ها با استانداردهای نظامی هوایی جهان مطابقت دارد.
در مسیر خود کفایی کشور، راه‌اندازی شبکه جدید فرماندهی و کنترل بی سیم‌های ‌HF‌ پرتوان، که قادر است ارتباطات مخابراتی نظامی پرظرفیت، امن و پایدار را در کلیه سطوح استراتژیک فراهم کند؛ همچنین راه‌اندازی خط تولید انواع بی‌سیستم‌های زمینی جدید با توان ضد جنگ الکترونیک که ارتباطات نظامی را در مقابله با تهدیدات دشمن، کاملا امن می‌کند،از دستاوردهای دیگر این حوزه می باشند.‌

زینب میری
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید