جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

انصاف را در مذاکره در نظر بگیرید


انصاف را در مذاکره در نظر بگیرید
نشستن پای مذاکره، چه در مذاکرات استخدامی ‌و چه در مذاکرات تجاری، فن خاصی را می‌طلبد که رعایت آن، کمتر باعث ایجاد تنش میان دو طرف مذاکره می‌شود و خواسته‌ها و مطالبات هر یک از طرفین را به طور توافقی پیش می‌برد.
هرچه اطلاعات شما درباره کارتان و کارفرمایتان بیشتر باشد، موفقیت‌تان در مذاکره بیشتر خواهد شد. برای کسب این آمادگی می‌توانید از منابع مختلف اینترنتی، دوستان و آشنایان، مشاوران کاریابی و... کمک بگیرید. کسب این آمادگی مربوط به چگونگی انجام یک مذاکره موفق و تمامی‌ابعاد و جنبه‌هایی است که باید پای میز مذاکره درباره کاری که به شما پیشنهاد شده است، در نظر بگیرید.
هنگام مذاکره، داشتن یک ارتباط موثر کلامی‌ همان‌قدر مهم است که هنگام مصاحبه. بنابراین بکوشید تمامی‌اصول یک ارتباط کلامی‌ موفق همچون حفظ آرامش و خونسردی، احترام به دیدگاه‌های طرف مقابل، حفظ ادب، متانت کلام و... را رعایت کنید. برای کسب آمادگی برای انجام یک مذاکره موفق، باید از پیش سوالاتی را در ذهن داشته باشید تا بتوانید در جریان مذاکره پاسخ آن‌ها را دریافت و از شرایط موجود رفع ابهام کنید.
نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. گاه شما دارای مهارت‌ها یا قابلیت‌های حرفه‌ای خاصی هستید که در بازار کار پرتقاضا هستند و گاه خود را در شرایطی می‌بینید که ممکن است رقبای واجد صلاحیت بسیاری داشته باشید که کارفرما یا شرکت مورد نظر به استخدام آنها علاقه‌مند است.
سبک و سنگین کردن وضعیت و نقاط قوتتان در مقایسه با کاندیداهای دیگر به شما کمک می‌کند تا بفهمید پای میز مذاکره چه موقع روی مطالب خود پافشاری کنید و چه موقع به نفع کارفرما کنار بیایید. این‌که دقیقا بدانید چه چیزی را در چه زمانی مطالبه کنید شما را یک گام تا رسیدن به خواسته‌هایتان جلو می‌اندازد.
هرگز دروغ نگویید، اما از حقیقت به نفع خود استفاده کنید. دروغ گفتن، نه تنها کاری اشتباه است بلکه در مورد مذاکرات، کاری بی‌فایده است. اگر در جریان مذاکره دروغ بگویید؛ دیر یا زود لو خواهید رفت و این به ضرر شما خواهد بود؛ چراکه وجهه مثبت شما را خدشه‌دار می‌کند.
شما مجبور نیستید به هر آنچه که آگاهید، اشاره کنید. بهترین کار این است که شخصا تشخیص دهید چه چیزی را، در چه زمانی و با چه لحنی بگویید تا حرفتان تاثیر‌گذاری و نفوذ بیشتری روی طرف مقابل داشته باشد.
انصاف و عدالت را در نظر داشته باشید. برای بیشتر کارفرمایان، رعایت انصاف و عدالت از سوی هر دو طرف مذاکره هنگام بحث و تبادل‌نظر در مورد برنامه‌های آینده، حائز اهمیت بسیاری است و گاه ملاکی برای شناخت بهتر شما قرار می‌گیرد.
منبع : خبرگزاری ایسنا


همچنین مشاهده کنید