جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

درنگ


درنگ
▪ انقلاب اسلامی به لحاظ کمی و کیفی در ادبیات ایران تاثیر بسیاری گذاشته و یکی از فعالیت هایی که در سی امین سال پیروزی انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد پژوهش در این عرصه و کشف دستاوردهای فرهنگی از مهم ترین رویکردهای این جشنواره است.
▪ جشنواره بین المللی شعر فجر مسیر مناسبی است که در شناساندن شعر به عنوان هنر ملی و گنجینه اصلی ادبیات ایران زمین به جهان گشوده است از این رو نیازمند پژوهش گسترده است.
▪ هیچ تجربه ای در دوره های آغازین نمی تواند کامل باشد و جشنواره شعر فجر نیز از این قاعده مستثنی نیست. در دوره اول و دوم برگزاری این دوره فرصتی برای برنامه ریزی در اختیار برگزار کنندگان نبود. در دوره دوم نیز بخشی از زمان از دست رفت. از این رو برای رهیافت کلی باید به الگوی ثابتی در این زمینه دست یافت.
▪ جشنواره شعر فجر نباید پس از مراسم اختتامیه پایان یابد بلکه نیازمند دبیرخانه ای دائمی و ادامه یافتن فعالیت های پژوهشی در حوزه شعر است.
▪ با گذشت دوره ای طولانی از روزگار سخن سرایی حافظ و شاعران هنوز هم بزرگ ترین محققان، ایران شناسان و زبان شناسان به اعجاز سخن و تفکر بزرگان ادب ایران زمین معترفند و اشعار مفاخر ما را به زبان های زنده ترجمه می کنند.
▪ اگر بخواهیم به شعر و ذات این هنر ملی توجه کنیم مسلما شعر آرمانگراست و بازتاب آرمان خود بوده و خواهد بود، بنابراین نمی توانیم بگوییم شعر بدون آرمان خلق خواهد شد.
اگر شاعر با اشعار سروده خود از درون پیوند داشته باشد قطعا پدیده ای مانند انقلاب باعث خلق آثار ماندگار خواهد شد.
▪ تحول پذیری ادبیات ما پس از انقلاب اسلامی و محتوامحوری در شاخه های مختلف ادبی به ویژه شعر اصلی پذیرفته شده است. اما امروز گویا برخی اصرار دارند باز هم ترانه ها وشعرواره های سطحی دهه های گذشته فرصت بروز پیدا کند.
▪ نقطه مغفول جشنواره های ادبی ما دغدغه گرانسنگ بومی سرایی و بومی زیستی است به طوری که به ناگاه همه می خواهند مانند شاعران پایتخت سخن بگویند و بنویسند.
▪ در جشنوار شعر فجر باید از افراد آگاه در این بستر دعوت شود تا محیطی آزاد و سالم به بالندگی این جشنواره کمک کند زیرا کارنامه و شخصیت ادبی هر فرد در تفکر و شیوه نگرش او به هنر کاملا پیداست.

حسین فصیحی
منبع : روزنامه جوان


همچنین مشاهده کنید