چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

۸ بهمن: در شهر چه گذشت؟!


۸ بهمن: در شهر چه گذشت؟!
پدیده دستفروشی انواع مختلفی دارد و دستفروشان همه چیز را از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد برای دستفروشی در چنته دارند.
در سال‌های اخیر شاهد دستفروشی حیوانات در خیابان‌ها هستیم که مشکلات متعددی را برای خریداران ایجاد می‌کند. هر چند تعداد افرادی که به این کار مشغول هستند، زیاد نیست اما همان تعداد محدود نیز برای ایجاد مشکلات مختلف کافی به نظر می‌رسند.
این افراد معمولا پس از تاریک شدن هوا کار و کاسبی خود را آغاز کرده و در کنار خیابان‌ها کارتن‌های کوچکی را می‌چینند که داخل آنها پر از حیوانات یک یا چند روزه است. این افراد که اغلب ظاهری مرتب دارند این جمله تکراری را به خریداران می‌گویند که حیوان آنها به تازگی زایمان کرده و از آنجایی که توان نگهداری حیوانات تازه متولد شده را ندارند، تصمیم به فروش آنها گرفته‌اند.
این در حالی است که در اکثر موارد این حیوانات از نژاد اصیلی نیستند و بابت آنها از مشتری مبلغ قابل توجهی دریافت می‌کنند. از سوی دیگر احتمال بیمار بودن حیوان نیزوجود دارد. هرچند به طور کلی با دستفروشی در شهر مقابله می‌شود، خوب است تا برخورد جدی‌تری با دستفروشی حیوانات صورت گیرد.
● تلفن‌های دکوری
هرچند فراگیری استفاده از تلفن همراه و تجهیز اغلب منازل به خطوط تلفن ثابت موجب شده که صف‌های طولانی تلفن‌های عمومی از بین برود اما این تلفن‌ها هنوز هم مشتریان خود را دارند.
این درحالی است که در چند سال اخیر کارتی شدن اغلب تلفن‌های عمومی به کاربران این امکان را می‌دهد که با شهرستان‌ها یا تلفن‌های همراه هم تماس حاصل کنند.
با وجود این اخیرا نسبت به رفع نواقص فنی تلفن‌های عمومی توجه کمتری نشان داده می‌شود و گاهی چند باجه تلفن در یک خیابان یا محله تنها جنبه دکوری داشته و قادر به ارائه خدمات نیستند. این در حالی است که با توجه به نیاز مردم، تعمیر تلفن‌های عمومی ضروری به نظر می‌رسد.
● سواری‌های چپ‌در
گویا در کنار اتوبوس‌های تندروی چپ‌در شرکت‌ واحد اتوبوسر‌انی، برخی سواری‌ها نیز از سیستم چپ‌در استفاده می‌کنند. با این تفاوت که آنها مسافر‌ها را در خیابان‌های دو طرفه و به صورتی کاملا خطرناک از سمت چپ خودرو پیاده‌ می‌کنند.
هنگام پیاده‌شدن مسافر‌ها از سمت چپ، باقی خودرو‌ها با سرعت از کنار مسافران عبور کرده و گاهی نیز فقط باز شدن در باعث یک تصادف می‌شود. جالب اینجاست که هنگامی که راننده‌ به مسافر سمت چپ، فرمان پیاده شدن از همان در را می‌دهد، چنانچه وی از این کار امتناع کند با اعتراض راننده‌ و حتی مسافران دست راست خود مواجه می‌شود.
چنین حرکاتی به خوبی نشان دهنده نبود فرهنگ صحیح سفر‌های درون شهری و استفاده از وسایط نقلیه عمومی است. به گفته برخی شهروندان، چنانچه پلیس با چنین راننده‌هایی برخورد قاطع‌تری داشته باشد شاید پس از این شاهد عادی شدن چنین تخلف‌هایی نباشیم.
● فرش زباله
با اینکه مسئولان شهرداری تمام توان خود را برای جذاب کردن پل‌های عابرپیاده به کار گرفته‌اند و حتی با صرف هزینه‌های قابل توجه، برای شهروندان پل‌های عابر پیاده مکانیزه نصب می‌کنند اما بی‌توجهی خود شهروندان گاهی اوقات این جاذبه‌ها را از میان می‌برد.
برای نمونه همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید برخی افراد به حدی روی این پل‌ها زباله‌ می‌اندازند که فرشی از زباله دو طرف آن‌را فرا گرفته و از پل عابر، گذرگاهی کثیف می‌سازد.
این در حالی است که تجربه ثابت کرده است استفاده از پل‌های عابر نسبت معنا داری با کاهش تعداد تصادف‌ عابران با خودرو‌ها دارد. بنابراین تمیز نگاه‌داشتن آنها می‌تواند مساوی با استفاده بیشتر از آنها و کاهش تصادف رهگذران باشد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید