جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

پوست سیب برای پوستمان خوب است؟


پوست سیب برای پوستمان خوب است؟
پیری پوست جزءلاینفک زندگی است و علل پیری پوست نیز بی‌شمار است. یکی از دلایل پیری پوست تخریب سلولی توسط رادیکال‌های آزاد است. رادیکال‌های آزاد عمدتا در اثر سوخت و ساز سلولی تولید می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها موادی هستند که از اثر رادیکال‌های آزاد بر پوست جلوگیری می‌کنند. نتایج قطعی آنتی‌اکسیدان در مواد غذایی بیان نشده است ولی به نظر می‌رسد افزایش مصرف موادغذایی حاوی آنتی‌اکسیدان، از پوست در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند...
بیش از ۴هزار ترکیب آنتی‌اکسیدان در غذاها وجود دارد ولی بیش از همه، ویتامین‌های E، C و بتاکاروتن و نیز ماده معدنی سلنیوم مهم هستند.
بیشتر افراد تصور می‌کنند منظور از دریافت آنتی‌اکسیدان بیشتر، مصرف مکمل‌هاست اما باید بدانید فقط مکمل‌های خوراکی آنتی‌اکسیدان ندارند بلکه میوه‌ها، سبزی‌ها و غلات سبوس‌دار دارای آنتی‌اکسیدان بیشتری هستند.
اگرچه سیستم‌های آنزیمی متعددی برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن وجود دارد ولی آنتی‌اکسیدان‌های اصلی ویتامین‌های C، E و بتاکاروتن هستند. سلنیوم نیز به عنوان یک ماده معدنی نقش آنتی‌اکسیدان مهمی دارد. بتاکاروتن، پیش‌ساز ویتامین A است که در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شود. این ترکیب در سبزی‌ها و میوه‌های سبز، زرد و نارنجی یافت می‌شود. بهترین منابع غذایی سلنیوم شامل ماهی، گوشت قرمز، غلات، حبوبات، تخم‌مرغ، مرغ و سیر است. سبزیجاتی که در خاک‌های غنی از سلنیوم رشد می‌کنند نیز منابع خوبی برای سلنیوم هستند.
طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه فلوریدا، بعضی از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها در پوست میوه‌ها وجود دارد. شاید به همین دلیل است که مصرف میوه‌ها با پوست می‌تواند مفیدتر باشد. از جمله این میوه‌ها سیب است. مواد فیتوشیمیایی موجود در پوست سیب درختی ۸۷ درصد بیشتر از مغز آن است. خیار میوه‌ای است که دارای سیلیکا بوده و مصرف یک خیار با پوست میزان پنج میلی‌گرم سیلیکا به بدن اضافه می‌کند. این ترکیب خاصیت کلاژنی دارد. البته لازم به ذکر است که طبق نتایج تحقیقات جدید، آنتی‌اکسیدان‌ها نقشی در کند کردن روند پیری پوست ندارند. براساس تحقیقات دانشگاه کالج لندن رادیکال‌های آزاد تاثیر چندانی در فرسایش سلولی و تسریع روند پیری پوست ندارند.
در واقع عامل اصلی پیری پوست تخریب ایجاد شده به وسیله رادیکال‌های آزاد نیست. تغذیه سالم می‌تواند در کاهش خطر بسیاری از بیماری‌های ناشی از افزایش سن مانند سرطان، دیابت و پوکی‌ استخوان موثر باشد ولی هنوز‌ مدرکی در مورد نقش آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کرم‌ها در پیشگیری از پیری پوست، وجود ندارد.

دکتر محمدعلی نیلفروش‌زاده
متخصص پوست و مو - رییس مرکز تحقیقات پوست و سالک
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید