شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آلوده‌ترین شهرهای جهان


آلوده‌ترین شهرهای جهان
همیشه همراه با اعلام پرترافیک‌ترین شهرهای دنیا، فهرست آلوده‌ترین شهرها هم اعلام می‌شود. تا قبل از جهش صنعتی کشورهای در حال توسعه، بیشتر این شهرهای آلوده همان شهرهای پرترافیک بودند و منبع اصلی آلودگی‌ها دود اگزوز ماشین‌ها اما با رشد کشورهای در حال توسعه مثل چین، مالزی و هند، آلودگی شهرها بیشتر آلودگی صنعتی است...
به عنوان مثال، طبق گزارش بانک جهانی، چین که بزرگ‌ترین کشور صنعتی محسوب می‌شود صاحب ۱۶ شهر آلوده در فهرست ۲۰ شهر آلوده جهان است. لیست زیر طبق گزارش مجله تایم ۱۰ شهر آلوده جهان را در سال گذشته معرفی کرده است که اکثر این آلودگی‌ها هم ناشی از آلودگی‌های صنعتی بوده‌اند.
۱) لینفن- چین
آلوده‌ترین شهر جهان، انواع آلودگی‌ هوا و آب را دارد. حدود سه میلیون نفر مبتلا به این آلودگی هستند که بیشتر آن را زغال‌سنگ و ذرات آن تشکیل می‌دهد. اتومبیل و مواد دفعی صنعتی منبع اصلی آلودگی هستند. یکی از منابع اصلی زغال‌سنگ چین در شهر لینفن قرار دارد و دور تا دور این شهر معادن قانونی و غیرقانونی زغال وجود دارند که هر از گاهی هم خبر انفجار آنها به گوش می‌رسد. می‌گویند در این شهر آلودگی هوا به حدی است که هیچ‌کس لباس‌هایش را برای خشک شدن بیرون پهن نمی‌کند چون حتما قبل از خشک شدن سیاه می‌شود.
۲) تیان‌یینگ – چین
آلودگی اصلی‌ این شهر سرب و فلزات سنگین ناشی از معادن و کارخانجات آن است. نیمی از تولید سرب چین در این شهر انجام می‌شود. آلودگی آب و خاک و هوای شهر باعث شده تا مقدار سرب در غلات این شهر ۲۴ برابر حد استاندارد باشد. مقدار بسیار بالای سرب در خون کودکان این شهر باعث شده تا بهره هوشی کودکان این شهر پایین‌تر از بقیه شهرهای چین باشد.
۳) سوکیندا- هند
معادن کروم این شهر بزرگ‌ترین معادن کروم دنیا هستند اما به دلیل اینکه هیچ تلاشی برای پاکسازی این منطقه نمی‌شود آلودگی با کروم و فلزات سنگین باعث ابتلای حدود ۵/۲ میلیون نفر شده است. ۶۰ درصد آب نوشیدنی این شهر آلوده به کروم است و در نواحی معادن ۸۵ درصد از مرگ و میرها از بیماری‌های مرتبط با کروم ناشی می‌شوند. از کروم برای استیل و فولادسازی استفاده می‌شود.
۴) واپی- هند
آلودگی ناشی از مواد شیمیایی و فلزات سنگین در نتیجه کارخانه باعث بیماری حدود ۷۱ هزار نفر در این شهر شده است. سطح بالای جیوه در آب که ۹۶ بار بیشتر از مقدار استاندارد سازمان بهداشت جهانی است اصلی‌ترین خطر این شهر است. به غیر از آب اکثر آلودگی این شهر در هوای آن وجود دارد.
۵) لااورویا- پرو
معادن فلزات سنگین باعث ورود بیش از حد سرب، مس، روی و بقیه فلزات به محیط‌زیست این شهر شده است. در خون ۹۹ درصد کودکان این شهر سرب بیش از حد طبیعی و حدود سه برابر مقدار استاندارد سازمان بهداشت جهانی است. گفته می‌شود حتی اگر از همین الان شروع به پاکسازی شهر کنند مقدار زیاد سرب تا چند قرن در محیط این شهر باقی می‌ماند.
۶) زرژینسک- روسیه
گاز سارین و بقیه مواد غیرمفید صنعتی این شهر را ششمین شهر آلوده دنیا کرده است. کارخانجات سلاح‌های شیمیایی به جا مانده از دوران جنگ سرد اصلی‌ترین علت آلودگی این شهر بوده و موجب و ابتلای حدود ۳۰۰ هزار نفر از مردم این شهر شده است. بخشی از آب این شهر با دیوکسین و فنل آلوده است که این مقدار رقم عجیب ۱۷ میلیون بار بیشتر از مقدار بی‌خطر این مواد است.
۷) نوریلسک- روسیه
آلودگی هوای این شهر روسیه در اثر معادن نیکل و کارخانجات آن است. این شهر در کنار اردوگاه‌های کار اجباری سیبری بنا شده است. میزان مرگ و میر ناشی از بیماران تنفسی در این شهر از کل روسیه بیشتر است. گفته می‌شود تا ۴۸ کیلومتری معادن نیکل این شهر حتی یک درخت زنده هم وجود ندارد.
۸) چرنوبیل- اوکراین
هنوز از میزان افراد مبتلای این شهر خبری نیست ولی تا همین الان هم ۵/۵ میلیون نفر در اثر انفجار راکتور اتمی در سال ۱۹۸۶ با اشعه رادیواکتیو آلوده شده‌اند. آلودگی این شهر تا ده هزار سال باقی خواهد ماند.
۹) سامگائیت- جمهوری آذربایجان
۲۷۵ هزار نفر از مردم این شهر به خاطر آلودگی هوا و آب در اثر فعالیت کارخانجات پتروشیمی و استخراج نفت آلوده شده‌اند. اگر چه اغلب کارخانجات این شهر تعطیل شده‌اند اما ۱۲۰هزار تن از مواد دفعی این کارخانجات به شدت اکوسیستم این شهر را آلوده کرده است.
۱۰ کابوی- زامبیا
آلودگی دهمین شهر آلوده جهان هم به خاطر معادن فلز و استخراج آنهاست. ۲۰۰هزار نفر از مردم این شهر قربانی این آلودگی هستند.
اما در فهرست اعلام شده توسط مجله تایم، شهرهای تمیز دنیا هم معرفی شده‌اند که ۷ شهر اول به ترتیب، کالیاری، هونولولو، هلسینکی، اوتاوا، مینیاپولیس، اوسلو و زوریخ هستند.
منبع : روزنامه سلامت


همچنین مشاهده کنید