جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

راه های ترغیب و تشویق نوجوانان و جوانان به نماز و عبادت


راه های ترغیب و تشویق نوجوانان و جوانان به نماز و عبادت
۱) خودشناسی، مهم ترین راه ترغیب و تشویق است. اگر فرد خود را بشناسد، خدا را هم شناخته است.
۲) کودکان، نوجوانان و جوانان در خانه و مدرسه، عمل بزرگ ترها را می بینند و از آن الگو برداری می کنند. این بسیار مهم است که خود اهل عمل به دستورات باشیم تا فرزندانمان نیز از ما بیاموزند. همان گونه که امام صادق(ع) می فرمایند:مردم را به غیر زبانتان به اسلام دعوت کنید.
۳) بیان خاطره ها و داستان های حقیقی از نماز و راز و نیاز امامان و بزرگان دین، تأثیر بسیار خوبی در روح و فکر آنان دارد.
۴) فرزندانمان را باید به خوبی ها امر کنیم که یکی از این خوبی ها و بهترین آن ها، نماز است.
۵) احادیث مرتبط با اهمیت نماز را می توان در نماز خانه در معرض دید دانش آموزان قرار داد تا دانش آموزان، بیش از پیش به اهمیت این فریضه پی ببرند.
۶) از روش های مختلف مثل روش عاطفی همانند تحریک عواطف، دوستی و محبت، روش های جلب اعتماد مانند احترام و تکریم، روش های خیرخواهانه مثل نصیحت، پند و موعظه، روش برهان و استدلال در مواردی که نیازی است، روش های محاوره و گفت و گو، روش های برانگیزاننده همانند تحسین، تقدیر و پاداش، روش های امیدساز مثل اشاره به وعده و بشارت در قرآن، روش های جدی مثل قطع محبت و قهر، روش های اعتراضی مثل محروم کردن، روش های جلب و جذب مثل ستایش عمل دیگران، روحیه دادن به نمازگزاران، آراستن ظاهر نمازخانه، گلاب پاشی و آسان گیری، روش های تجسمی و تصویری مثل نمایش و تئاتر، و بالاخره روش های هشدار دهنده می توان برای جذب کودکان و نوجوانان به نماز استفاده کرد و سود جست.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید