پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

۶ بهمن: در شهر چه گذشت؟!


۶ بهمن: در شهر چه گذشت؟!
با وجود اقدامات جدی شهرداری به منظور مقابله با افرادی که خارج از چارچوب شهرداری اقدام به جمع‌آوری زباله می‌کنند، باز هم نمونه‌هایی از پدیده زباله دزدی در سطح شهر انجام می‌شود.
برخی افراد با استفاده از تاریکی شب و پیش از رسیدن ماشین‌های جمع‌آوری زباله، به سراغ سطل‌های زباله می‌روند و زباله‌های دلخواه خود را از بین سایر زباله‌ها گلچین می‌کنند.
اما بر خلاف خودرو‌های شهرداری که مسقف هستند، وانت‌های سارقان زباله‌ دارای سقف نبوده و گاهی به ارتفاع چند متر کارتن و مقوا روی هم انبار می‌شود. اما مشکل زمانی ایجاد می شود که این وانت‌ها با سرعت در بزرگراه‌ها حرکت می‌کنند و طناب نازکی که برای نگه داشتن زباله‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرد پاره می‌شود.
به این ترتیب زباله‌ها میان زمین و آسمان به پرواز درمی آیند و واضح است که در صورت افتادن روی شیشه سایر خودرو‌ها، دید رانندگان را مختل می‌کنند. هرچند در مورد این اقدام، اعمال نظارت می‌شود اما انتظار می‌رود برخورد قاطع‌تری با متخلفان صورت گیرد.
● هزینه متفاوت مالیات
سیستم تلفن همراه اعتباری که در سال‌های اخیر در کشور راه‌اندازی شده است، یکی از خدماتی است که به دلایل مختلف مورد توجه مردم قرار گرفته است. اما این سیستم هم به نوبه خود دارای اشکالاتی است که از جمله آن می توان به شارژ‌های سیم‌کارت اعتباری اشاره کرد.
تعدادی از شهروندان در تماس تلفنی با ستون در شهر چه خبر اعلام کرده‌اند که علاوه بر اینکه هنگام خرید شارژ، مغازه‌داران سود اضافه‌ای را از مشتری می‌گیرند، هنگام انجام شارژ نیز مالیات‌های متفاوتی از مشترکان کسر می‌شود.
به گفته آنها در حالی که رقم کسر مالیات مشخص است و روی کارت‌های شارژ نیز به آن اشاره شده است، گاهی بیشتر از این میزان مالیات کسر می‌شود. در این صورت مشترکان نه تنها در این مورد ضرر می‌کنند، بلکه باید بهای کسب سود مغازه‌داران را نیز بپردازند.
● یکبار مصرف بی‌مصرف
برخی تولیدکنندگان ظروف یکبار مصرف بدون توجه به استاندارد‌های در نظر گرفته شده ظروفی را تولید می‌کنند که حتی برای یکبار نیز قابل مصرف نیستند. برای نمونه برخی لیوان‌هایی که از روی خط تولید آنها خارج می‌شود به حدی نازک است که حتی تحمل چند سی‌سی آب را هم ندارد.
شهروندان، این لیوان‌های بی‌مصرف را خریداری می‌کنند و گاهی چندین هزار برابر قیمتی که پرداخته‌اند ضرر می‌کنند. برای نمونه همجواری یکی از این لیوان‌ها با یک لپ‌تاپ می‌تواند به قیمت سوختن این دستگاه گران‌قیمت تمام شود.
همانطور که در عکس مشاهده می‌کنید کف این لیوان به حدی نازک است که با ریختن چند سی‌سی آب در آن کج و معوج شده و هر لحظه ممکن است آب داخل آن روی لپ‌تاپ بریزد و صاحب آن یک تا ۲ میلیون تومان متضررشود.
● ترازو‌های بدون کاغذ
از وقتی ترازو‌های دیجیتال به بازار خرید و فروش وارد شدند کم‌فروشی‌های برخی فروشنده‌ها و تهمت‌های خریدار‌ها به آنها کمتر شده است اما تمام اینها به لطف پرینت‌هایی بود که ترازو‌های دیجیتال تحویل می‌دادند و خیال فروشنده‌ و خریدار را راحت می‌کردند.
این در حالی است که این اواخر برخی فروشنده‌ها به بهانه‌هایی شامل تمام شدن کاغذ رول ترازو‌ی دیجیتال، از ارائه آن به خریدار امتناع می‌کنند.
ترازو‌های دیجیتال فاقد فاکتور، فقط کار وزن‌کشی اجناس را سریع‌تر کرده‌اند و این موضوع،شک و گمان خریدار به نادرست بودن محاسبات فروشنده‌ را بیشتر می‌کند.
برای نمونه سرعت وزن‌کشی برخی اجناس توسط فروشنده‌ها با کار شعبده‌باز شبیه شده است. بنابراین چنانچه مسئولان به کار این فروشنده‌ها نظارت بیشتری داشته باشند شاید بخشی از مشاجرات میان خریدار و فروشنده کاهش یابد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید