پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

۵ بهمن: در شهر چه گذشت؟!


۵ بهمن: در شهر چه گذشت؟!
یکی از اقدامات خوب شهرداری به‌منظور کمک به جمع آوری زباله از سطح شهر، تفکیک زباله‌های خشک از تر در مبدأ است.
این طرح موجب می‌شود که مواد قابل بازیافتی مانندکاغذ و پلاستیک از دیگر زباله‌هایی که نیاز به معدوم شدن دارند، جدا شوند. به همین منظور ماشین‌های کوچکی در نظر گرفته شده‌اند که پسماند‌های خشک را حمل می‌کنند.
این در حالی است که این ماشین‌های کوچک معمولا در تاریکی شب در خیابان‌ها و کوچه‌ها در حال حرکت هستند و وجود نداشتن چراغ پشت آنها موجب می‌شود که سایر رانندگان این ماشین‌ها را به خوبی نبینند.
به این ترتیب، این احتمال وجود دارد که خودرو‌ها با این ماشین‌ها و در واقع کوهی از پسماند‌های خشک تصادف کنند. خوب است که در طرح کارآمد جمع‌‌آوری پسماند‌های خشک به ایمنی ماشین‌های ویژه این طرح نیز توجه شود.
● دور زدن روی خط ممتد
اغلب جایگاه‌های سوخت علاوه بر ترافیک صف خودرو‌ها شاهد تشکیل شدن ترافیک دیگری هستند که ناشی از دور زدن خودرو‌ها روی خط ممتد مقابل آنهاست. بدین معنی که بسیاری از جایگاه‌های سوخت در خیابان‌هایی قرار دارند که وسط آن خط ممتدی کشیده شده که جلوی دور زدن خودرو‌های مسیر مقابل را می‌گیرد.
خودرو‌های مسیر مقابل برای اینکه به صف خودرو‌های خواهان سوخت بپیوندند در حالت قانونی باید مسافتی طی کنند و سپس با دور زدن در صف سوخت قرار بگیرند. اما همان‌طور که پیش ازاین نیز یاد شد برخی راننده‌ها برای انصراف از این مسیر اضافه، در همان نزدیکی جایگاه سوخت و روی خط ممتد دورمی‌زنند و به سنگین شدن ترافیک خیابان کمک می‌کنند.
این در حالی است که صدای بوق ممتد رانند‌ه‌های دوطرف خیابان نیز هر روز این محدوده از شهر را فرا می‌گیرد. ساکنان مناطق اطراف جایگاه سوخت نیز علاوه بر استشمام بوی نامطبوع بنزین باید صدای این بوق‌ها را هم تحمل کنند.
به هر حال به نظر می‌رسد چنانچه برای محیط‌های تخلف‌زا و دارای آلودگی صوتی، تمهیداتی اندیشیده شود ساکنان این منطقه نیز می‌توانند با کمترین آلودگی صوتی ممکن به زندگی ادامه بدهند.
● مواد بی‌کیفیت در دندانپزشکی
در سال‌های اخیر که درمانگاه‌های شبانه‌روزی دندانپزشکی در شهر‌ها ایجاد شده‌اند، بسیاری از مردم که وقت کمی برای معطلی در مطب‌های دندانپزشکی دارند یا از پس هزینه‌های سنگین ارائه خدمات دندانپزشکی در برخی مطب‌های خصوصی برنمی‌آیند، استفاده از خدمات این درمانگاه‌ها را ترجیح می دهند.
این درمانگاه‌ها معمولا شبانه‌روزی هستند و هزینه خدمات‌شان مناسب‌تر به نظر می‌رسد. با این حال در برخی موارد مشاهده می‌شود که در این درمانگاه‌ها از مواد با کیفیت برای خدماتی مانند پرکردن دندان استفاده نمی‌شود و محل پرکردگی بسیار زود خالی می‌شود.
با توجه به استقبال مردم از درمانگاه‌های دندانپزشکی، بهتر است نظارت دقیق‌تری روی مواد مورد استفاده در این درمانگاه‌ها صورت گیرد تا هزینه‌ای اضافی بر بیماران تحمیل نشود.
● کیسه‌های قیمتی
در شرایطی که سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان سعی می‌کند قیمت‌ها را بیش از پیش کنترل کند برخی فروشنده‌ها به ترفند‌های جدیدی برای کسب سود بیشتر روی آورده‌اند.
برای نمونه برخی فروشنده‌ها که از گران کردن سلیقه‌ای قیمت‌ها ناتوان شده‌اند برای هر عدد کیسه پلاستیک حدود ۵۰ تا ۱۰۰ تومان قیمت تعیین کرده‌اند. این موضوع حتی در نانوایی‌ها نیز دیده می‌شود.
برای نمونه برخی شهروندان در ازای خرید چند قرص نان یک کیسه پلاستیک نیز می‌خواهند. اما تعدادی از نانواها در ازای هر کیسه پلاستیک گاه تا ۱۵۰ تومان از مشتری دریافت می‌کنند.
این نوع اقدامت مصداق بارز گرانفروشی و بی‌احترامی به حقوق مشتری است که انتظار می‌رود با چنین پدیده‌هایی به شدت برخورد شود.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید