شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بیماری‌های انسدادی مزمن ریه


بیماری‌های انسدادی مزمن ریه
یکی از شایع‌ترین اختلالات ریوی در بزرگسالان بیماری‌های انسدادی مزمن ریه (COPD) هستند. واژه‌ای که شامل برونشیت مزمن و آمفیزم است. انسداد به دنبال التهاب مسیر هوایی و افزایش موکوس در مسیر هوایی ریه‌ها رخ می‌دهد که به نام برونش و برونشیول خوانده می‌شوند، که سبب کاهش جریان هوا می‌شود...
این التهاب و افزایش موکوس سبب کاهش اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن می‌شود. در بیماری آمفیزم، همچنین تخریب آلوئول‌ها (کیسه‌‌های کوچک و جایی که اکسیژن و دی‌اکسید کربن با هم تبادل می‌شوند) رخ می‌دهد. آمفیزم و برونشیت مزمن ممکن است در یک فرد به طور همزمان اتفاق بیفتند.COPD یکی از دلایل عمده مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه است و زنان و مردان را درگیر می‌کند. سیگار کشیدن دلیل COPD در اغلب موارد است و تقریبا ۹۰ - ۸۰ از مرگ‌های ناشی از COPD را موجب می‌شود.
● علایم و نشانه‌ها
▪ تنگی نفس سرفه
▪ تولید زیاد خلط خس‌خس سینه
▪ کاهش سطح اکسیژن و افزایش سطح دی‌اکسید کربن خون
▪ عدم تحمل فعالیت
● تشخیص و آزمایش‌های تشخیصی
اندازه‌گیری حجم‌های تنفسی که به نام اسپیرومتری خوانده می‌شود، یکی از مهم‌ترین آزمون‌های تشخیص COPD است. یک داروی گشادکننده برونش (دارویی که به شل شدن عضلات مسیر هوایی کمک می‌کند و برونشیول‌ها را باز نگه می‌دارد) ممکن است به بیمار داده شود تا اندازه‌گیری با اسپیرومتر بهتر شود نمونه گاز خون شریانی (خونی که از شریان‌ها گرفته می‌شود نه از ورید) گرفته می‌شود که نشان‌دهنده میزان اکسیژن و دی‌اکسید کربن موجود در جریان خون است.
پالس‌اکسی‌متری، یک وسیله غیرتهاجمی است که در بخش مراقبت‌های ویژه به طور معمول و در حین هر نوع بیهوشی استفاده می‌شود و اشباع اکسیژن هموگلوبین‌ را اندازه‌گیری می‌کند که منعکس کننده میزان اکسیژن جریان خون است.
عکس قفسه سینه برای تعیین میزان تخریب ریه‌ها که در این بیماری‌ ایجاد می‌شود از بیمار گرفته می‌شود و می‌تواند نمایانگر پنومونی (عفونت‌ ریه‌ها) و یا سایر انواع بیماری‌های ریوی باشد.
● درمان
سیگار کشیدن را ترک کنید! این یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در درمان COPD یا هر بیماری ریوی دیگر است.
داروها شامل گشادکننده‌های برونش (برای باز کردن مسیر هوایی)، استروییدهای استنشاقی (برای کاهش التهاب مسیر هوایی) و آنتی بیوتیک‌ (برای درمان عفونت‌های احتمالی) ممکن است تجویز شود. اغلب، چند دارو به طور ترکیبی برای درمان COPD استفاده می‌شود.
بعضی افراد ممکن است نیاز به اکسیژن درمانی در شب، هنگام فعالیت و یا در بعضی موارد همه اوقات داشته باشند.
بازتوانی ریوی، شامل ورزش ممکن است وضعیت عملکرد ریوی را بهتر کند (توانایی انجام فعالیت‌های روزانه)
واکسیناسیون برای پیشگیری از آنفلوانزا و بیماری‌های پنوموکوکی برای افرادی که مبتلا به COPD هستند توصیه می‌شود.

ترجمه : مژگان کریمی
منبع:
Chronic obstructive pulmonary disease. JAMA November ۲۶, ۲۰۰۸; ۳۰۰: ۲۴۴۸.
منبع : هفته نامه پزشکی نوین


همچنین مشاهده کنید