جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

میوه و سبزی هرچه بیشتر، گوشت قرمز هرچه کمتر


میوه و سبزی هرچه بیشتر، گوشت قرمز هرچه کمتر
در رژیم مدیترانه‌ای بیشتر مواد غذایی خصوصا میوه و سبزیجات به‌صورت خام و تازه مصرف‌ می‌شوند و مصرف سبزیجات از گروه میوه نیز بیشتر است.
در این رژیم، نان، برنج، غلات، ماكارونی در پایه سبد غذایی وجود دارد و بیشترین و پرمصرف‌ترین مواد غذایی را تشكیل می‌دهند ولی از مواد غذایی فرآوری شده به ندرت استفاده می‌شود .
در رژیم مدیترانه‌ای از شیر كمتر ازماست و پنیر بیشتر استفاده می‌شود. به جای كره و یا خامه نیز از روغن زیتون استفاده می‌شود. مصرف تخم‌مرغ در این رژیم هفته‌ای ۴ عدد است و انواع گوشت‌های قرمز نظیر گوشت گوسفند، بره، گاو، گوساله به ندرت مصرف می‌شود. به همین دلیل در این افراد سرطان پروستات و سرطان كولون و بیماری‌های قلبی به‌ندرت دیده می‌شود. در رژیم مدیترانه‌ای مصرف ماهی و مرغ بالاتر است اما آنها نیز در حد خیلی زیادی مصرف نمی‌شوند و مثلا هفته‌ای ۵۳۰-۶۷۰ گرم مصرف می‌شوند.
با توجه به اینكه ركن اصلی رژیم مدیترانه‌ای روغن زیتون است، می‌توان عمده آثار و فواید این رژیم غذایی را به روغن زیتون نسبت داد. شاید یكی از دلایلی كه یونانی‌ها بر گردن قهرمانان المپیك حلقه‌ای از برگ‌های زیتون می‌انداختند، همین فواید بی‌شمار روغن زیتون باشد!
روغن زیتون به نام روغن زیبایی شناخته شده است زیرا موجب حفظ خاصیت ارتجاعی و انعطاف پوست شده و در رفع خشكی پوست بسیار مفید است.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید