جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

درمان طبیعی اختلالات کبدی


درمان طبیعی اختلالات کبدی
یکی از بزرگترین و پیچیده ترین ارگان های بدن، کبد است. البته بزرگترین غده بدن نیز محسوب می شود. در قسمت راست شکم و زیر قفسه سینه، درست زیر دیافراگم قرار دارد و مرکز ثقل بدن است. مخروطی شکل بوده و سطحی صاف، نرم و لاستیک مانند دارد. رنگ آن قهوه ای متمایل به قرمزتیره است. از دو بخش بنام لوب بزرگ و کوچک تشکیل یافته است. با توجه به جثه فرد، وزن آن از ۱.۲ تا ۲.۵ کیلوگرم متغیر بوده و با ابعاد تقریبی ۲۰ سانبی متر طول، ۱۷ سانتی متر عرض و ۱۲ سانتی متر ضخامت است. برای مراقبت از این عضو، بهتر است به این نکات مهم توجه کنیم؛
● غذاهای مضر برای کبد:
غذاهای فریز شده، زودپز شده، ترشیجات، رب، سس، نمک زیاد، چای پر رنگ، ادویه ‌جات‌تند، غذاهای فست فوت ، شیرینی ‌جات پیتزا، غذاهای تبلیغی غیر ارزشمند (پفک، چیپس، شکلات، بیسکوییت و...)، مصرف گوشت و تخم مرغ به میزان زیاد، انواع سرخ‌ کردنی ها مانند سیر داغ، پیاز داغ، غذاهای چرب و نوشابه های گازدار.
غذاهای مفید برای کبد: آب، میوه ‌جات سالاد (کاهو، خیار، هویج، جوانه‌ها)، لیمو ترش تازه، سوپ جو هفته ‌ای یک بار به همراه آلو بخارا، استفاده ۲ تا ۳ قاشق عسل به صورت شربت عسل، استفاده از ترشیجات طبیعی (زرشک، شاتوت و...)، انواع مرکبات، توت فرنگی، هویج، روغن زیتون،عناب، بارهنگ و خاکشیر.
▪ هشدار:
کسانی که کبد آنها مشکل دارد باید تا چهل روز از خوردن غذاهای سرخ‌ کردنی و فرآورده‌های حیوانی پرهیز کنند. اگر کبد دچار اشکال شود، فرد دچار افسردگی، نگرانی، اضطراب، خمودگی، بی ‌حالی، چهره ‌درهم کشیده، چهره رنگ و رو پریده، چهره تیره، دیدن کابوس و گوشه ‌گیری می‌شود.
● نکات مهم درمورد کبد:
از علائم اختلال در کارکرد کبد، یبوست و پف کردن زیر چشم پس از بیدار شدن، ریزش ‌مو و وجود لک در صورت است. تبخال به علت کمبود ویتامین در بدن است که با یک شوک عصبی، کبد دچار مشکل شده و فرد، تبخال می‌زند .دم کرده پوست سیب برای تبخال بسیار مفید است. اکثر بیماری های پوستی در ارتباط با کبد است. ناراحتی های پوستی معمولا از گرم مزاجی و یا از سرد مزاجی به وجود می آید. کسانی که ناراحتی کبدی و یا صفرای بالایی دارند معمولا بر روی کتف آنها و یا پشت کتف شان جوش می‌ زند ولی کسانی که از سردی دچار ناراحتی پوستی می ‌شوند، پوست خشک شده، خارش زیادی داشته و ترک می‌ خورد و خون می ‌آید. برخی از قارچ های پوستی نشانه ناراحتی کبدی است. برای رفع آن، پوست را باید با روغن کنجد ماساژ داد و غذاهای موافق مزاج خورد. ترک پاشنه پا اگر ناشی از راه رفتن بر روی سطوح خاکی یا مانند آن نباشد، نشانه اختلال در کبد است. اگر خورشت آلو، اسفناج، سیرابی، انار، پاچه گوسفند، زرشک و عناب استفاده شود مفید است. غذاها را زیاد سرخ نکنید که باعث فشار بر کبد و عصبی شدن شما می‌ شود.
اضطراب، ناراحتی، ترس و عصبانیت، آنزیم های کبد را بالا برده و شخص را بیمار می ‌کند، برای پایین آوردن آن، انار بهترین درمان است.
افراد لاغری که مشکل کبدی دارند، اگر بخواهند مشکل شان بر طرف شود و البته چاق ‌شوند، باید غذا را خوب بجوند و با غذا ماست پر چرب و آب به میزان زیاد نخورند. شاتوت بهترین دارو برای انواع هپاتیت است. یک نوشیدنی مفید برای کسانی که کبد آنها مشکل دارد، ترکیبی از آب لیمو شیرین، آب لیمو ترش، آب نارنج، آب پرتقال و آب سیب است. اگر کسانی نمی‌ توانند ترشیجات بخورند، از یک لیوان آب سیب یا آب همراه یک عدد لیمو ترش تازه استفاده کنند. بهترین داروهای طبیعی برای اختلالات کبدی، هویج، روغن زیتون، لیمو ترش تازه و توت فرنگی است. یک غذای مفید برای کبد عبارت است از پوره کدو حلوایی و هویج؛ کدو حلوایی و هویج را بخار پز نموده و سپس رنده کرده، لیمو ترش تازه و عسل را به آن اضافه نموده، به این طریق این غذا آماده می شود و برای بچه‌هایی که ناآرام و عصبی هستند نیز مفید است.

زهرا جعفرنژاد - دبیر علوم تجربی منطقه ۲ تهران
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید