شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کافئین خواب را می‌پراند


کافئین خواب را می‌پراند
كافئین، عملكرد نوعی پیام‌رسان شیمیایی (نوروترانسمیتر) به‌نام آدنوزین را مهار می‌كند. آدنوزین باعث القاء خواب در فرد می‌شود و به همین دلیل، مصرف كافئین خواب را از سر شما می‌پراند. علاوه بر این، كافئین با كاهش زمان عكس‌العمل و افزایش توانایی تمركز بر روی یك موضوع خاص، هوشیاری شما را بیشتر می‌كند. به تازگی پژوهشگران دانشگاه هاروارد در بررسی‌های خود بر روی افرادی كه برای مدتی از خواب محروم شده بودند، دریافتند كه مصرف تنها ۲۰ میلی‌گرم كافئین (كه در۶۰ گرم قهوه وجود دارد) باعث می‌شود كه آنها در تست‌های شناختی نتایج بهتری كسب كنند.
● ارتباط كافئین با اضطراب
اكثر متخصصان با این موضوع موافقند كه مصرف كافئین در اول صبح مشكلی ایجاد نمی‌كند مگر اینكه بخواهید دائم مصرف آن را ادامه دهید. به تازگی پژوهشگران انگلیسی نشان داده‌اند كه مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم كافئین (تقریبا معادل ۲/۵ فنجان قهوه) باعث افزایش استرس افراد و كاهش اعتماد به نفس آنها در برخورد با وضعیت‌های مختلف می‌شود. علاوه بر این، مطالعات دیگر نشان داده‌اند كه مصرف كافئین باعث افزایش تدریجی فشارخون و تشدید اضطراب می‌شود. این وضعیت به ویژه در افرادی كه دچار اختلالات اضطرابی هستند و نیز بیماران قلبی كه داروهای گروه <مهاركننده‌های بتا( >مثل ایندرال یا همان پروپرانولول) را مصرف می‌كنند، اهمیت بیشتری دارد، زیرا كافئین تاثیر این داروها را از بین می‌برد. از طرف دیگر، كافئین قادر است بیش از هفت ساعت در بدن باقی بماند و به همین دلیل منجر به ایجاد اختلالات اضطرابی در افراد مستعد می‌شود. اگر شما شب‌ها مشكل خواب دارید، به مقدار كافئین مصرفی خود بیشتر توجه كنید و سعی كنید مقدار آن را تا ۳۰۰ میلی‌گرم در روز یا حتی كمتر كاهش دهید. علاوه بر این، توصیه می‌كنیم از مصرف كافئین پس از ساعت ۳ بعد از ظهر اجتناب كنید تا دچار بی‌خوابی نشوید.
● ورزشكاران كافئین بخورند
كافئین در ورزشكاران حرفه‌ای اثرات هورمون آدرنالین را تشدید می‌كند، ولی در ورزشكاران معمولی تاثیرات خوبی دارد. به همین دلیل، توصیه می‌كنند كه ورزشكاران حدود یك ساعت قبل از ورزش، یك فنجان بزرگ قهوه را مصرف كنند كه تقریبا معادل ۱۰۰ میلی‌گرم كافئین دارد. البته باید مراقب ضربان قلب خود در طی ورزش باشید.
● رابطه قهوه با چاقی
برخی از نوشیدنی‌های كافئین‌دار بر تلاش شما برای كاهش وزنتان، تاثیرات منفی دارند. نتایج یك مطالعه جدید نشان داده است زنانی كه نوشیدنی‌های كافئین‌دار مصرف می‌كنند، روزانه ۲۰۶ كالری بیشتر از بقیه انرژی دریافت می‌كنند. برای حل این مشكل می‌توانید به هنگام مصرف قهوه از شیرهای كم‌چرب یا شیر سویا به‌جای شیر پرچرب استفاده كنید. در ضمن به تدریج مصرف شكر را هم كاهش دهید، چرا كه هر قاشق شكر ۵۰ كالری اضافی به بدن شما می‌رساند. اصولا توصیه می‌كنیم كالری، هر چه در روز می‌خورید را محاسبه كنید و جمع بزنید تا كالری بیش از حد به بدن شما نرسد و چاق نشوید.
● كافئین به‌عنوان مسكن
كافئین یك تنگ كننده عروق است، بنابراین می‌تواند عروق گشاد شده را (كه عامل اصلی ایجاد اغلب سردردها هستند) به اندازه طبیعیشان بازگرداند؛ به همین دلیل در ساخت برخی از مسكن‌ها از كافئین استفاده می‌شود و در ضمن كافئین می‌تواند در بهبود بعضی از انواع سردردهای میگرنی هم موثر باشد. حتی برخی متخصصان معتقدند كه یك عامل شروع حملات میگرنی، نوسان سطح كافئین در بدن است‌. تحقیقات نشان داده است كه كافئین می‌تواند اثر آسپرین و استامینوفن را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.
● وابستگی به كافئین
مصرف مداوم كافئین می‌تواند باعث وابستگی فیزیكی فرد به كافئین شود اما منجر به اعتیاد نمی‌شود. به همین دلیل اگر شما دائما قهوه مصرف كنید، یك روز كه قهوه نمی‌خورید دچارسردرد می‌شوید. سایر علائم كه به‌دنبال ۱۲ تا ۲۴ ساعت عدم مصرف كافئین ایجاد می‌شوند، عبارتند از: تحریك‌پذیری، اختلال در تمركز، خستگی و حتی تهوع و استفراغ و دردها یا گرفتگی‌های عضلانی. به‌طور كلی علائم محرومیت از كافئین در كسانی دیده می‌شود كه مقادیر زیادی از این ماده را در روز مصرف می‌كنند. هر چند بروز این علائم در افرادی كه تنها ۱۰۰ گرم كافئین در روز دریافت می‌كرده‌اند هم دیده شده است. اگر شما قصد دارید مقدار كافئین مصرفی خود را كاهش دهید، توصیه می‌كنیم به تدریج و در هر هفته ۱۰ درصد مصرف خود را كم كنید تا عوارض آن در شما ایجاد نشود.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید