پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

چند ساعت در یک جمعه بازار


چند ساعت در یک جمعه بازار
از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا می شود. از خرید و فروش انواع لوازم منزل البته از نوع دست دوم گرفته تا پوشاک، مواد خوراکی، پیچ و آچار و ابزارآلات، کامپیوتر، وسایل اتاق جراحی پزشک، عتیقه جات، مرغ و خروس در این بازار به چشم می خورد.
جمعه بازار منطقه کنویست (مجاور شهرک ثامن) چند سالی است راه اندازی شده و استقبال شهروندان از این بازار چشمگیر است. نزدیک ظهر وارد این جمعه بازار می شوم.
از نظم و انضباط پارک خودروها خبری نیست و در دو طرف بولوار مجاور بازار، خودروها به صورت فشرده پارک شده اند. حتی برخی از وسایل نقلیه از بی راهه به محوطه ای که مربوط به فضای سبز و پارک بازی است عبور کرده و پارک کرده اند.
قطعه زمین وسیعی در پشت جمعه بازار قرار دارد که به راحتی صدها خودرو را می توان آنجا پارک کرد. ترافیک سنگینی دور میدان نزدیک بازار گره خورده و پلیس راهنمایی هم کلافه از این گره کور، خودروها را هدایت می کند.
افراد از پیر و جوان و خردسال در رفت و آمد هستند. یکی کابینت آشپزخانه بر دوش گرفته، دیگری گلدان و قاب عکس حمل می کند، خانمی که دست کودکی را گرفته، در دست دیگرش بسته های اسفناج جاخوش کرده است.
در این بازار صدای بلند برخی فروشنده ها به راحتی شنیده می شود: ۳ بسته هزار، بیا این ور بازار، آخرشه حراج شد، این رقمها این مدل ها ....
اگرچه در این فصل سرما، هوا آفتابی و نسبتا گرم است اما گردوغبار و آلودگی هم چاشنی این شلوغی شده و تنفس را سخت کرده است. متأسفانه در همین گردوغبار، مواد خوراکی مثل پیراشکی، کیک های بدون بسته بندی و آلوهای خشک شده به مشتریان عرضه می شود.
در گوشه ای از بازار جمعی از مردان توجهم را جلب می کنند جلوتر می روم و با انبوهی از پرتقال که روی زمین ریخته شده مواجه می شوم. یکی از فروشندگان داد می زند: ۳ کیلو، هزار تومان و بین افراد پلاستیک توزیع می کند. یکی دیگر آن طرف تر با ترازویی مشغول وزن کردن پرتقال هاست و دیگری پول می گیرد.
خانمی که وسایل زیادی به همراه داشت کنار من ایستاد و گفت: آن قدر شلوغ است که نمی شود عبور کرد و بعد درحالی که سرش را تکان می داد ادامه داد اینجا کار برای سارقان راحت تر است و باید مواظب باشیم. او درحالی که کیفش را بازدید می کرد گفت: آوردن پول زیاد در اینجا به صلاح نیست ولی با قیمت های مناسب کالاها، چاره ای نداریم.
از او که دور شدم با یکی از فروشندگان همکلام می شوم. او می گوید: قیمت کالاها در این بازار خیلی ارزان تر از مغازه هاست و کالاهایی که عرضه می شود در حقیقت همان کالای فروشگاه های شهر است منتهی بدون واسطه و با سود کم در این مکان به فروش می رسد.
یکی دیگر از فروشندگان گفت: من اجناس خودم را از روستا می آورم و علاوه بر هزینه رفت و آمد مجبورم اجناسم را با قیمت مناسب بفروشم تا بتوانم با دست پر به خانه برگردم.
یکی دیگر گفت: متأسفانه کالاهایی که درجه مرغوبیت پایینی دارد یا در معرض فاسد شدن است در این بازار عرضه می شود و خریداران حتما باید به تاریخ انقضای اجناس توجه کنند.به همه بازار سر می زنم اما به غیر از مأموران شهرداری که در بعضی نقاط مجوز بساط کنندگان و فروشندگان را کنترل می کنند از حضور سایر نیروها خبری نیست.

زهرا حیدری
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید