شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

خطرمصرف کلسیم زیاد


خطرمصرف کلسیم زیاد
سرطان پروستات، دومین سرطان شایع در مردان است و سالانه ۷۸۰ هزار نفر به آن مبتلا می شوند.
آمار نشان می دهد سرطان پروستات ششمین عامل مرگ مردان به حساب می آید بطوری که هر سال ۲۵۰ هزار نفر به علت آن جان خود را از دست می دهند.
پزشکان از سال ها قبل به دنبال علائمی برای پیش بینی بروز این سرطان بوده اند. آنها می خواهند مشخص کنند، مشکل تنها در حد یک تومور کوچک، با علائمی خفیف است و یا این که یک بیماری حاد و کشنده است.
مطالعات جدید روشن کرده است میزان کلسیم موجود در خون مردان می تواند نشانه قابل توجهی برای مشخص کردن شدت سرطان ایجاد شده در بیماران باشد.
پژوهشگران، طبق نتایج به دست آمده معتقدند تنها اجرای یک آزمایش ساده خون، آنها را در شناسایی بیمارانی که سرطان آنها به سوی بدخیمی و مرگ پیش می رود، یاری خواهد کرد.
مطابق این نتایج استفاده از داروهایی که باعث کم شدن کلسیم خون می شود تا اندازه ای جلوی پیشرفت بیماری را خواهد گرفت.
دکتر شوارتز، سرپرست این تحقیقات معتقد است دلیل این که چرا مقادیر کلسیم خون و یا هورمون پاراتیروئید (هورمون مسئول نگهداری کلسیم در بدن) در سرطان پروستات افزایش پیدا می کند، ناشناخته است.
او به این نکته اشاره می کند که عموماً بیمارانی که به علت بالا بودن بیش از حد کلسیم خون درمان می شوند، مبتلا به اختلالات مزمن کلیه هستند که این مشکل تا حدودی مرتبط ؛ کمبود ویتامین «د» در بدن است.
کمبود ویتامین «د» در بدن با افزایش هورمون پاراتیروئید همراه است.
به همین جهت به نظر می رسد افرادی که در خطر ابتلا به سرطان پروستات قرار دارند بهتر است در رژیم غذایی خود از غذاهایی که درصد کلسیم کمتری دارند، استفاده کنند.

مونا کربلایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید