شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

۲ بهمن: در شهر چه گذشت؟


۲ بهمن: در شهر چه گذشت؟
از قدیم‌الایام حتی زمانی که رایانه و تلفن همراه در کار نبود، همیشه توصیه بزرگ‌ترها بر این بود که از ارائه اطلاعات شخصی و مشخصات فردی خود به افراد ناشناس خودداری کنید
تا احتمال سوء استفاده از آن وجود نداشته باشد. اما در زندگی مدرن امروز، گاهی چاره‌ای جز اعتماد نیست تا امور روزمره پیش برود و در این بین احتمال سوء استفاده هم وجود دارد. به عنوان مثال از آنجایی که استفاده از رایانه و اینترنت فراگیر شده است، ارسال مدارک فردی مانند گواهینامه، شناسنامه و گذرنامه برای شرکت‌ها و دیگر اماکن معمولا از این طریق صورت می‌گیرد و برای این کار ابتدا باید نسخه اسکن شده آنها را تهیه کرد. با وجود اینکه برخی افراد به دستگاه‌های اسکن شخصی دسترسی داشته یا در محل کار و تحصیل خود آن را موجود دارند، بسیاری از افراد هم به این دستگاه دسترسی نداشته و باید به دفاتر مخصوص ارائه خدمات رایانه‌ای مراجعه کنند.
با توجه به اینکه نسخه‌های اسکن شده باید در حافظه رایانه ذخیره شوند تا امکان انتقال آنها روی سی‌دی باشد، توصیه می‌شود که افراد به دفاتر شناخته شده و معتبر برای انجام اموری مانند اسکن شناسنامه مراجعه کنند.
● موانع هوایی پیاده‌رو‌ها
با اینکه ماموران شهرداری با هر گونه سدمعبر برخورد می‌کنند، در برخی نقاط شهر همچنان فضای بالای سر رهگذران محلی برای اجناس فروشنده‌هاست؛ به طوری که عبور بدون سرخم کردن در مقابل این اجناس ممکن نیست.
این در حالی است که مقوله سد معبر فقط شامل اجناس چیده شده روی زمین نمی‌شود و فضای بالای آن را نیز در بر می‌گیرد. برای نمونه در اغلب بازار‌‌های سنتی شهر که به علت حجم بالای رفت و آمد رهگذران، فروشنده‌ها نمی‌توانند اجناس خود را جلوی مغازه بچینند این کار را در حد وسیع‌تر در فضای بالای پیاده‌رو انجام می‌دهند.
● کوه کفش
زندگی آپارتمان‌نشینی قواعد و ویژگی‌های منحصر به خود را دارد و افرادی که با این ساختار آشنا نبوده یا با آن سر ستیز دارند از جمله عوامل موثر در ایجاد مشاجره‌ بین ساکنان آپارتمان به‌شمار می‌آیند.
پاگرد و راه‌پله یکی از مهم‌ترین بخش‌های آپارتمان است که معمولا برای افزایش متراژ واحد‌ها در حق آن ظلم و ستم زیادی روا می‌شود. البته عوامل دیگری نیز دست به دست هم داده و به این مشکل دامن می‌زنند.
به عنوان مثال در برخی آپارتمان‌ها با وجود اینکه یک نفر هم به سختی از راه‌پله و پاگرد‌ها عبور می‌کند، برخی از ساکنان جاکفشی‌های خود را هم در پاگرد می‌گذارند. از همه بدتر اینکه گاهی اوقات با اینکه جاکفشی وجود دارد، اعضای خانواده کفش‌های خود را پشت در می‌گذارند و دیگر ساکنان برای عبور از این محل باید از روی کوهی از کفش بگذرند.
این درحالی است که می‌توان جاکفشی‌ها را به داخل ساختمان برد یا دست کم کفش‌ها را روی پاگرد رها نکرد تا حقوق ساکنان آپارتمان ضایع نشود.
● ۵۰ ‌درصد تخفیف
حراج‌های نمایشی و غیر واقعی همچنان در شهر برپاست و بسیاری از فروشنده‌ها با اعلام تخفیف‌های به اصطلاح دهان‌پرکن سعی می‌کنند رهگذران را به داخل مغازه‌ها بکشند. برای نمونه تعدادی از آنها با اعلام تخفیف‌۵۰ درصدی در همین روز‌های اخیر حسابی سر و صدا به پا کرده‌اند.
این در حالی است مشاهدات خبرنگار ستون در شهر چه خبر نشان می‌دهد اغلب اجناس یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای - که پوشاک عرضه می‌کند- تخفیف‌هایی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصدی داشت و فقط چند کالای کوچک و ناچیز تا ۵۰ درصد تخفیف داشت. حال آنکه فروشنده‌ها روی تمامی شعب این فروشگاه‌ تابلوی بزرگ تبلیغ ۵۰ درصدی را نصب کرده بودند.
البته نباید فراموش کرد که این اواخر مسئولان، نظارت بهتری روی مغازه‌هایی که اقدام به حراج اجناس می‌کنند، دارند. برای نمونه مجوز کتبی حراج و میزان آن‌را می‌توان در اغلب حراجی‌های معتبر مشاهده کرد.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید