شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

آثار و پیامدهای طرح انضباط اجتماعی


آثار و پیامدهای طرح انضباط اجتماعی
درست از فردای روزی که مرحله آزمایشی طرح انضباط اجتماعی را در محدوده کلا‌نتری ۱۰۳ گاندی تهران کلید زدیم، برخی کارشناسان و مدیران شهری زبان به شکوه گشودند. شکوه این دسته از کارشناسان و مدیران از آن رو نبود که آنان اجرای چنین طرحی را غیر ضروری می‌دانند، چه اغلب آنان اذعان می‌کردند که مداخله در آشفتگی و بی‌نظمی روزافزون در تهران ضرورتی انکارناپذیر است، بلکه مخالفت و شکوه آنان از آن رو بود که به زعم آنان پلیس پایتخت قادر به مداخله موثر در این پدیده نابهنجار نخواهد بود و با اقدامات خویش تنها توان (پتانسیل) و ظرفیت‌های خویش را هزینه خواهد نمود.
آنان در توجیه ادعای خویش بر عواملی نظیر گستردگی دامنه بی‌نظمی، عدم تمایل شهروندان به همکاری با پلیس و عدم همراهی سازمان‌های متولی مسائل و پدیده‌های شهری، تاکید می‌ورزیدند.
اما پلیس پایتخت با در دست داشتن شواهد متقن، گرچه اجرای مستمر طرح انضباط اجتماعی را چندان سهل و آسان نمی‌دانست لیکن به اثربخشی تلا‌ش‌های خویش ایمان و باور ژرف و عمیق داشت. اینک نیز که حدود دو ماه از شروع مرحله آزمایشی طرح سپری گشته است شواهد آماری و یافته‌های نظرسنجی بر درستی باور و برداشت پلیس صحه می‌گذارند. در سطوری که در پی می‌آید برخی از آن آمارها و یافته‌ها مرور می‌شوند:
۱) مقایسه آمار نرخ وقوع انواع جرائم در ۴۵ روز اول اجرای طرح با ۴۵ روز مشابه سال قبل، آشکار می‌سازد که وقوع جرائم در محدوده اجرای طرح حدود ۴۵ درصد کاهش یافته است.
۲) میزان و حجم ترافیک در معابر اصلی محدوده اجرای طرح به میزان ۷۶ درصد تقلیل یافته است.
۳) میزان تردد مواد فروشان، معتادان ولگرد و متکدیان در محدوده اجرای طرح به ترتیب ۴۱، ۵۶ و ۶۳ درصد کاهش یافته است.
۴) میزان رضایت ساکنان محدوده اجرای طرح، یک ماه پس از اجرای طرح نسبت به روزهای آغازین طرح به میزان معناداری افزایش یافته است، بگونه‌ای که اینک بیش از ۸۰ درصد ساکنان از اجرای طرح رضایت دارند.
۵) بسیاری از مغازه دارانی که در روزهای آغازین طرح، جلوگیری از توقف خودروها را در معابر غیرمجاز مانع کسب و کار خود می‌دانستند، اینک تسهیل رفت و آمد در محدوده را تسهیلگر خرید و فروش خود می‌دانند.
از مجموع این یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که اجرای آزمایشی طرح، موفقیت آمیز بوده و توانسته است اهداف این مرحله را محقق سازد. چنین موفقیتی موجب شده است تا بسیاری از سازمان‌های شهری، بویژه شهرداری تهران، آمادگی خود را برای همراهی و همکاری در اجرای طرح اعلا‌م نمایند. به همین سبب، پلیس پایتخت در روزهای آتی، با همراهی و مشارکت شهروندان محترم و سازمان‌ها و نهادهای مردمی و دولتی، محدوده اجرای طرح را بسط خواهد داد و گام‌های خود را برای ایجاد و بسط فزون‌تر نظم و انضباط اجتماعی، تسریع خواهد بخشید. نیازی به یادآوری نیست که پلیس پایتخت موفقیت اقدامات خویش را همواره مرهون شهروندان فرهیخته و آگاه تهران می‌داند.

سرتیپ عزیز‌ا... رجب‌زاده
فرمانده انتظامی تهران بزرگ
منبع : روزنامه سیاست‌روز


همچنین مشاهده کنید