پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

حمایت ازدولت دربرابرگروههای


سیستم WTO از دولت ها در مقابل فشار گروههای منفعت طلب حمایت می کند.
سیستم GATT-WTO که در نیمه دوم قرن بیستم شکل گرفت، کمک می کند تا دولت ها نگاه سنجیده تری به خط مشی تجاری خود داشته باشند. دولت ها در موقعیت بهتری قرار گرفته اند تا بتوانند از خودشان در برابر اعمال نفوذ گروههای کوچک و منفعت طلب حمایت کنند و این از طریق تمرکز بر معاملات جنبی و سودآور اشخاص امکانپذیر است
یکی از درسهایی که می گیریم جلوگیری از واردات بود که در دهه های قرن بیستم اتفاق افتاد. در این حالت اگر گروههای کوچک منفت طلب به دلیل نفوذهای سیاسی به سهم ناعادلانه ای از قدرت دست می یافتند ضرر و زیان زیادی اتفاق می افتاد در نتیجه محدودیت گسترده ای اعمال شد که به جنگ تجاری منجر شد، در این جنگ کسی برنده نشد و همه باختند.
به ظاهر محدود کردن واردات راهی مؤثر برای حمایت از یک یا چند بخش بنظر میرسد اما درواقع به بقیه بخشها فشار وارد می آید. به عنوان مثال، اگر از صنعت پوشاک حمایت کنیم پوشاک گرانتر شده این به نوبه خود بر حقوق و دستمزدها فشار وارد می آورد و در نتیجه بخشهای مختلف جامعه متحمل ضرر و زیان میشوند.
سیاست حمایت از صنایع داخلی زمانی که کشورهای دیگر با محدود کردن واردات، دست به مقابله به مثل می زنند نیز می تواند شدت یابد. این دقیقا چیزی بود که در دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ با تأثیراتی فاجعه آمیز اتفاق افتاد. حتی بخشهای خواستار حمایت نیز ضرر کردند.
دولتها باید در برابر فشار گروههای منفعت طلب و کوچک مسلح شوند و سیستم WTO می تواند در این زمینه به آنها کمک کند. سیستم GATT-WTO طیف وسیعی از بخشها را تحت پوشش در می آورد، بنابراین اگر طی یک مذاکره تجاری GATT-WTO ، یک گروه فشار بخواهد در دولت خود اعمال نفوذ کند تا به عنوان یک بخش خاص مورد حمایت قرار گیرد دولت می تواند با بحث اینکه موافقت گسترده ای از تمام بخشهای اقتصادی لازم است این فشار را رد کند. دولتها به کرات این کار را انجام می دهند.
منبع : wtoarticles


همچنین مشاهده کنید