جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چه عواملی آسم را تشدید می کند و علت آن چیست؟


چه عواملی آسم را تشدید می کند و علت آن چیست؟
لوله های برونشی بیماران مبتلا به آسم منقبض می شود. از آنجایی كه انجام عمل دم و بازدم از میان این لوله های باریك مشكل می باشد، بیماران مبتلا به آسم دچار علائم تنگی نفس ، خس خس سینه و احساس فشار در قفسه سینه می شوند . به علاوه در این افراد خلط چسبناك هم تولید می گردد كه با سرفه بالا می آیید و یا در فرد احساس گرفتگی سینه ایجاد می كند.
● علت آسم چیست ؟
با وجود انجام تحقیقات وسیع علت آسم هنوز ناشناخته می باشد
● چه عواملی آسم را تشدید می كند؟
در اكثر مواقع شدت بیماری آسم دلیل واضحی ندارد اما اغلب برخی چیزها باعث وخامت آسم می شوند :
سرما خوردگی معمولی یا آنفلونزا آسم را بدتر می كند. كه ممكن است ۶ هفته به طول بیانجامد مگر آن كه درمان مناسب انجام گیرد.
حملات آسمی اغلب در اثر آلرژی ایجاد می شود. چیزهایی كه معمولا افراد مبتلا به آسم به آنها حساسیت دارند غبارتند از : گرده گیاهان ، گرد و غبار خانه و پشم حیوانات. از هر ۵۰ فرد آسمی یك نفر به آسپرین حساسیت دارد.
ورزش خصوصا در هوای سرد ممكن است موجب بروز حملات آسمی شود اما با درمان صحیح به خوبی می توان آسم ناشی از ورزش را كنترل كرد. در مجموع از آنجائئ كه ورزش و نرمش برای افراد مبتلا به آسم مفید است این افراد نباید از انجام آنها بپرهیزند.
محرك هایی از قبیل دود دخانیات ،‌دود غلیظ و هوای پر غبار اغلب منجر به حملات آسمی می شود . در برخی از افراد مبتلا به آسم تحریكات روانی ( خشم ، اضطراب و حتی خوشحالی زیاد‌) می تواند موجب بروز حمله شود. این كه بعضی مردم می گویند ( اعصاب خراب ) باعث آسم می شود، صحت ندارد. مصرف اغلب قرص ها و داروها برای افراد مبتلا به آسم بی خطر است . با این وجود ، در صورت ابتلای بیمار به فشار خون بالا و یا بیماری قلبی ممكن است برخی داروها ایجاد عوارض كنند كه در این صورت از داروهای جایگزین استفاده می شود . در صورت تردید ،‌ بیمار باید با پزشك خود مشورت كند و همچنین نباید بدون در نظر گرفتن توصیه های پزشك خود مشورت كند و همچنین نباید بدون در نظر گرفتن توصیه های پزشكی و به طور ناگهانی مصرف داروهای خود راقطع كند.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید