جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

۳۰ دی: در شهر چه گذشت؟!


۳۰ دی: در شهر چه گذشت؟!
استفاده از تکنولوژی در زندگی مدرن امروز به اندازه‌ای فراگیر شده است که افرادی که دستگاه‌هایی مانند رایانه و لپ‌تاپ در اختیار دارند، تصور می‌کنند که در خانه همه مردم رایانه وجود دارد.
این در حالی است که همچنان قشر وسیعی از مردم از جمله دانش آموزان این وسیله را در اختیار ندارند.
به عنوان مثال اخیرا در بسیاری از مدارس از دانش‌آموزان خواسته می‌شود که تحقیقات خود را از طریق اینترنت و رایانه انجام دهند. این در حالی است که در تعداد زیادی از این مدارس امکان استفاده دانش‌آموزان از رایانه وجود ندارد و واضح است که در خانه بسیاری از آنها هم این دستگاه پیدا نمی‌شود.
اجبار برای استفاده از رایانه، دانش آموزان را ناچار می‌کند که برای اجرای درخواست معلمان خود از دوست وآشنا کمک بخواهند یا با صرف هزینه‌ای به کافی‌‌نت‌ها بروند.
خوب است که ابتدا مدارس امکان استفاده از رایانه را برای دانش آموزانی که این وسیله را در منزل ندارند، فراهم کنند و سپس از آنها بخواهند فعالیت‌های درسی خود را از این طریق انجام دهند تا دانش آموزان و والدین آنها دچار مشکل نشوند.
● تزریق بدون نسخه ممنوع
ظاهرا افزایش مشکلات ناشی از تزریق‌های بدون نسخه در مراکز درمانی موجب شده است که طی بخشنامه‌ای از آنها درخواست شود برای انجام تزریق حتما نسخه پزشک را مشاهده کنند.
این در حالی است که بسیاری از بیماران که از این موضوع اطلاعی ندارند، بدون همراه داشتن نسخه به این مراکز مراجعه کرده و نمی‌توانند از خدمات تزریق بهره‌مند شوند و دچار سردرگمی می‌شوند. البته در برخی مراکز به بیماران پیشنهاد می‌شود برای اینکه بتوانند نسخه تهیه کنند به پزشک همان مرکز مراجعه کرده و پس از پرداخت ویزیت، نسخه بگیرند که موجب تحمیل هزینه‌ای اضافی بر دوش بیماران می‌شود. به همین دلیل به بیماران توصیه می‌شود هنگام مراجعه به مراکز درمانی برای انجام تزریق حتما نسخه پزشک را همراه داشته باشند.
● قانون شکنی در مترو
هر فردی که بیش از سهم قانونی خود فضای عمومی یا خصوصی دیگران را اشغال کند به طور حتم می‌توان وی را قانون شکن نامید. با این مقدمه باید یادآور شویم که این‌رو‌ز‌ها قانون شکنان در متروی پایتخت نیز حضور مخربی دارند.
چنانچه فقط یکبار برای جابه‌جایی‌های شهری به مترو متوسل شده‌ باشید حتما با صفوف فشرده مسافران داخل قطار روبه‌رو شده‌اید. با وجود این، همانطور که در تصویری که علیرضا شکیب برای ما فرستاده ملاحظه می‌کنید،برخی افراد به خود اجازه می‌دهند کف قطار نشسته و فضای زیادی را که متعلق به آنها نیست، اشغال کنند.
در حالی که چنانچه هر کدام از این افراد راحت‌طلب مانند بقیه شهروندان به طور ایستاده به سفر‌های درون شهری خود ادامه دهند جای بیشتری برای سوار شدن مسافران باز می‌شود.
به هر حال مسئولان مترو تلاش می‌کنند فواصل رسیدن قطار‌ها را کوتاه‌تر کنند و تعداد آنها را نیز برای رفاه حال شهروندان بیشتر کنند. بنابراین رعایت قوانین مترو و توجه به حقوق دیگران می‌تواند بهره‌مندی بیشتر از خدمات مترو را میسر کند.
● تخفیف ظاهری
برخی شرکت‌های تولید کننده مواد غذایی به خریداران در ازای خرید بیشتر تخفیف‌هایی می‌دهند. برای نمونه مطابق طرح ۲ تا بخر۳ تا ببر، خریدار می‌تواند با خرید۲ کیک بزرگ، یک کیک جایزه بگیرد.
اما برخی فروشنده‌ها این قانون را رعایت نکرده و برای دریافت سود بیشتر باعث می‌شوند خریدار ۳ تا بخرد و ۳ تا ببرد. این در حالی است که شرکت مربوطه پیش از اینکه این تخفیف را به خریدار بدهد، در فاکتور فروش به مغازه‌داران و فروشنده‌ها تخفیف داده است.
علاوه بر این، تبلیغات تولید‌کننده‌ها باعث می‌شود شهروندان در بدو امر به خرید این محصولات روی آورند، اما هنگام پرداخت وجه متوجه شوند که تخفیفی در کار نیست و مغازه‌دار قصد دادن تخفیف یا همان کیک اضافه را ندارد. این مشکل به ویژه در خرید‌های تلفنی از بقالی و سوپرمارکت‌ها شایع‌تر است.
منبع : همشهری آنلاین


همچنین مشاهده کنید