شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

لطفا اینجا پارک نکنید!


لطفا اینجا پارک نکنید!
معضل ترافیک معلول شرایطی است که هر کدام به تنهایی ریشه در کارکرد سازمان ها و تشکیلات گوناگون دارد.
ترافیک در خیابان ها و معابر به انباشت وسائط نقلیه گفته می شود که این ازدحام اتومبیل ها بنا به دلایل مختلفی از قبیل اجرای طرح های عمرانی توسط نهادهای مختلف شهری، عدم برابری حجم معبر و میزان خودروهای عبوری، اختلال عبور و مرور به لحاظ سردرگمی رانندگان برای پارک کردن وسائط نقلیه خود و مراجعه به اماکن مختلف موردنظر و ناهمگون بودن فضای اداری، تجاری اماکن شهری با معابر گذر وسائط نقلیه ایجاد می شوند.
در این مجال کوتاه که صد البته نمی توان به تمامی ابعاد مختلف ایجاد ترافیک رسیدگی کرد، فقط یک بعد از اختلالات هماهنگی به وجود آمده مورد اشاره قرار می گیرد.
همانطور که تمام خوانندگان این متن هم به نوعی گرفتار مشکلات شهرنشینی علی الخصوص گریبان گیر معضل ترافیک در خیابان های مملو از اتومبیل شده اند بر این نکته وفاق دارند که رشد ناهمگون بعضی اماکن پررفت و آمد جدید در بافت های کم ظرفیت فرسوده و قدیمی شهری مشکل گره کور ترافیکی را در آن مناطق افزایش می دهد.
ایجاد بازارهای منطقه ای، فصلی و حتی برگزاری نمایشگاه های دائمی و نیمه دائمی در گوشه ای از شبکه راه های شهری قسمت وسیعی از سیستم رفت و آمد وسایط نقلیه ها را بر هم می زند. این مشکل زمانی به صورت تصاعدی نمود پیدا می کند که این اتفاق در بخش های قدیمی و بدون بزرگراه شهرها رخ دهد.
در شهر تهران نمونه های بسیاری از این ناهمگونی ها دیده می شود. شاخص ترین نمونه که به شهادت اکثر مردم جنوب غربی تهران یکی از عظیم ترین معضلا ت رفت و آمدی ساکنین منطقه جنوب تهران تبدیل شده است راه اندازی بازارهای اقماری گوناگون در محله عبدلآباد واقع در منطقه ۱۹ تهران است. اگر چه از چندین سال گذشته تاکنون در منطقه ۱۹ و حوالی محله عبدل آباد بزرگراه های متعددی به بهره برداری رسیده است اما با راه اندازی بازارهای ماشین دست دوم، بازارچه های پارچه، پوشاک و لوازم مستعمل خانگی در محله ای که بافت اصلی آن کاربرد مسکونی دارد، تعادل ترافیکی منطقه جنوب غرب این کلان شهر بر هم خورده است.
در این فضا که وسایط نقلیه عمومی نیز سرویس دهی ویژه ای به این مناطق تجاری، مسکونی نمی دهند مراجعه صاحبان مشاغل و مشتریان آنان با وسایل نقلیه شخصی خود آنها را دچار مشکل یافتن جای پارک و مراجعه به مراکز خرید خواهد کرد.
این گونه بازارچه ها که درکوچه ها و بافت های قدیمی مسکونی راه اندازی شده اند هم ساکنین محله را مورد آزارو اذیت قرار می دهد و هم نارضایتی مشتریان و صاحبان مشاغل را ایجاد می کند.
بازارچه هایی از نوع بازار عبدل آباد در شهر بسیار یافت می شود.
اتلاف فراوان سوخت خودروها، آسیب های روانی حاصل از افزایش آلودگی صوتی، بروز تنش حاصل از برخورد افراد با همدیگر جهت سبقت در یافتن فضای پارکینگ خودرو، بالا رفتن استهلا ک خودروها به دلیل حرکات اضافی در ترافیک و دهها چالش دیگر از مواردی است که در مناطق دارای بازارچه های فروش ناهمگون با ظرفیت های ترافیکی منطقه به وجود میآید. از آنجایی که راه اندازی این بازارچه ها که در سطح شهر هم کم نیستند مشمول اخذ مجوز از شهرداری های مناطق هستند لا زم است این نهاد که متولی آرامش و آسایش شهروندان خود است ابتدا به ظرفیت سازی منطقه جهت راه اندازی یک فضای پر رفت وآمد تجاری اقدام کند. ابتدایی ترین موردی که در رفع معضل ترافیک بسیار حائز اهمیت انگاشته می شود ساخت پارکینگ مناسب برای خودروهای مراجعه کننده به این چنین بازارچه ها هستند. تمام چالش هایی که ذکر شد در پی عدم وجود جای پارک مناسب برای خودروها به وجود می آید.
البته توسعه ناوگان حمل ونقل شهری می تواند تا حدی جای وسایط نقلیه شخصی را در این خصوص یعنی مراجعه به اماکن تجاری را بگیرد اما ساخت پارکینگ مناسب از ضروریات ایجاد یک بازارچه دارای استانداردهای شهری است به طوری که در نقطه مقابل بازارچه های ناهمگون در شهر نیز اماکن اداری، تجاری بسیار مشاهده می شود که با رعایت استانداردهای شهری خللی در رفت وآمد خودروهای عبوری ایجاد نکرده و باری بر دوش ترافیک ذاتی کلا ن شهرها نگذاشته است.

نویسنده : شهرام صدوقی
منبع : روزنامه مردم‌سالاری


همچنین مشاهده کنید