جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

آسم و آسپرین


آسم و آسپرین
بر اساس پژوهش تازه ی دانشمندان خوردن داروی استامینوفن (Etaminophen) كه گونه ای ضد درد است و به نام پاراستامول نیز خوانده می شود، ممكن است موجب افزایش حملات بیماری آسم و بیماریهای بسته شدن راه های ریه و كاهش نِیروی كاركرد ششها شود.
دكتر تریشیا مك كیور از بیمارستان شهر ناتینگهام انگلیس و همكارانش، با انتشار مقاله ای در نشریه مراقبتهای جدی و بیماریهای تنفسی آمریكا اعلام كردند: پژوهش آنها روی حیوانات آزمایشگاهی نشان می دهد كه مصرف داروی استامینوفن ممكن است سبب كاهش عملكرد آنتی اكسیدانها در ریه ها شود و به این ترتیب، تشدید بیماری آسم و بیماریهای مزمن انسدادی ریه را به دنبال داشته باشد.
چندی پیش نیز پژوهشگران با مطالعه روی گروهی از زنان میان سن اعلام كردند که مصرف بی رویه، درازمدت و عادتی داروی نامدار استامینوفن موجب كاهش عملكرد كلیه ها در برخی افراد می شود.
محققان در این پژوهش متوجه شدند كه یك نفر از هر ۱۰ زنی كه در این مطالعه شركت داشتند، بعد از ۱۱ سال مصرف بی رویه ی استامینوفن، دچار ۳۰ درصد كاهش عملكرد كلیوی شدند. شمار زنان شركت كننده در این بررسی ۱۷۰۰ نفر بود.
به گفته ی این پزشکان یافته های آنها نباید موجب قطع مصرف استامینوفن در كسانی شود كه با تجویز پزشك این داروی مسكن را مصرف می كنند.
بر اساس این پژوهش زنانی كه بین ۱۵۰۰ تا ۹۰۰۰ قرص در طول عمرشان مصرف كرده بودند، خطر بروز تخریب كلیه ها را در خود تا میزان ۶۴ درصد افزایش داده بودند.
منبع : موسسه اطلاع رسانی طعام اسرار


همچنین مشاهده کنید